loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
6. desember signerte Bent Høie (i midten) intensjonsavtale for sunnere mat med Gry Sørensen i Norges Frukt- og Grønnsakgrossisters Forbund (fra venstre), Geir Inge Stokke i Coop Norge, Ingvill Størksen i Virke Dagligvare, Petter Haas Brubakk i NHO Mat og drikke, Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge og Bjørn Næss i NHO Handel. (Foto: Helse- og omsorgsdepartementet)

Flere på laget for sunn mat

Georg Mathisen / 2016-12-22 22:13:53

Flere matbedrifter må inn på det sunne laget. Næringsmiddelindustrien engasjerer seg for å hjelpe folk å spise sunnere.

Matindustrien må bli enda flinkere på forskning og utvikling for å lage sunn mat som forbrukerne vil ha. 7.–9. februar møtes bransjen til Mat & Emballasje-messen på Lillestrøm.

Skrev under avtale

– Vi har jobbet veldig mye for å få på plass en intensjonsavtale mellom myndighetene og næringen, sier Jorunn Vormeland. Hun er fagsjef for matpolitikk i NHO Mat og Drikke.

Vormeland trekker frem sunn mat som den store matpolitiske saken akkurat nå. Intensjonsavtalen mellom bransjen og helseminister Bent Høie ble underskrevet 6. desember.

– Nå må vi jobbe med å få med flere bedrifter enn dem som var på signeringsmøtene, sier Vormeland.

Må endre gradvis

Ofte er det de store industribedriftene som går foran og drar utviklingen i riktig retning. – Det er også når de store aktørene gjør endringer, at det virkelig får konsekvenser for folk, fastslår Jorunn Vormeland.

Samtidig er hun fortvilet over regler som gjør at matprodusentene ikke får lov til å si fra når det kommer produkter med mindre salt, sukker eller fett.

– Merkeregelverket sier at det ikke er lov å reklamere med det med mindre en stor andel av saltet, sukkeret eller fettet er fjernet. Hvis det er fjernet noen prosent, kan det ha stor betydning for folkehelsa, men produsenten får ikke lov til å fortelle om det. Samtidig vet vi at en må gjøre ting gradvis, ellers reagerer folk. Tar du ut alt sukkeret av frokostblandingen, så velger folk en annen frokostblanding eller de lesser på sukker eller syltetøy selv, bruker hun som eksempel.

Produktutvikling

På Mat & Emballasje-messen kommer matindustrien for å se på nye maskiner og emballasje – men også på ingredienser og laboratorieløsninger.

– Det er ikke maskiner i første rekke som trengs for å lage sunnere mat – det er forskning og produktutvikling. Sukkeret i en vare, for eksempel, kan ha flere effekter enn bare smaken. Tar du bort sukkeret og bruker annet søtstoff, så må du kanskje ha noe annet i produktet, også, for å få den samme følelsen når du spiser det. Og spekemat uten salt, det kan du ikke lage – det har med mattrygghet å gjøre, understreker Jorunn Vormeland i NHO Mat og Drikke.

Mat & Emballasje

Mat & Emballasje arrangeres på Norges Varemesse på Lillestrøm 7.–9. februar.
• Bak Mat & Emballasje står Skarland Press og Norges Varemesse.
• 100 prosent av utstillerne på Mat & Emballasje i 2014 fikk nye kundekontakter.
• Parallelt med Mat & Emballasje arrangeres Smak 2017, med mat og drikke, dagligvare, utstyr, interiør, design, vin og brennevin.
• I 2014 hadde de to messene nærmere 24 500 besøkende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse