loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Nortura satser på Nøkkelhulls-merkede pålegg for bedre folkehelse. (Foto: Nortura)

- Fortsetter det sunne sporet

Synnøve Prytz Berset / 2017-01-18 15:46:08

Nortura er største bidragsyter av Nøkkelhulls-produkter i norske butikker.

Nortura har 307 Nøkkelhull-merkede produkter i norske butikker. De har også undertegnet en avtale med helseministeren som skal gjøre det lettere å finne matvarer med Nøkkelhull og flere andre med mindre salt.

– Avtalen går ut på at Nortura og helsemyndighetene skal samarbeide om bedre helse for folk flest, og Nortura skal fortsette det sunne sporet med flere Nøkkelhullsprodukter, saltreduksjon og nye produkter med mindre fett, sier kommunikasjonsrådgiver Marthine Haugen Petersen i Nortura.

Ambisiøst mål

– Hvordan har dere oppnådd å bli største bidragsyter til nøkkelhullsprodukter i norske butikker?

– I april 2015 satte vi oss et ambisiøst mål og fortalte omverden om dette – at vi skulle doble antall nøkkelhullsprodukter i løpet av 2016. Dermed la vi et stort press på oss selv og hele organisasjonen ble motivert til å få til dette, sier kommunikasjonsrådgiver Martine Haugen Petersen i Nortura.

Bakgrunnen for satsingen er at Nortura har et ønske om å spille på lag med norske myndigheter.

– Så da de etterlyste flere matvarer med nøkkelhullmerket, tok vi utfordringen. Vi følte et ansvar for å sørge for at landets sterkeste merkevarer gikk foran, sier hun.

Strengere krav

– Vi er inne i en god flyt med å tenke Nøkkelhulls-merking når vi utvikler nye produkter, sier ernæringsfysiolog Åse Kringlebotn, som er kommunikasjonssjef i Nortura.

Helsemyndighetene har i det siste lagt opp til at det skal være vanskeligere å oppnå Nøkkelhull-status. Dette innebærer strengere krav til mettet fett, salt og sukker, og mer fiber – i de produktene som har et naturlig innhold av disse næringsstoffene.

– I Nortura har vi vært i forkant, så alle våre Nøkkelhulls-merkede matvarer kommer inn i det trange nøkkelhullet, sier Kringlebotn.

Nortura er også med i «saltpartnerskapet» og har i løpet av de siste fire år fjernet 400 tonn salt fra sine eksisterende produkter, spesielt hverdagsprodukter som pålegg, pølser og kjøttkaker.

– Vi tar ned litt og litt salt, siden vi lettere venner oss til mindre salt i maten når det går gradvis, avslutter Kringlebotn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse