loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ENTUSIASTER: En rekke trønderske mat- og drikkeentusiaster er i disse dager på plass på Landbruks- og Matdepartementets stand på Grüne Woche. (Foto: Wil Lee-Wright Photography)

Framsnakker trøndersk matkultur i Berlin

/ 2018-01-24 12:00:50

Trøndelag er for fjerde gang en del av Landbruks- og Matdepartementets stand på Grüne Woche. I år har de blant annet med seg ti sorter lokalprodusert øl fra fem ulike trønderske bryggeri til Berlin.

Internasjonal Grüne Woche (IGW), en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk, arrangeres i Berlin denne uken. På den norske standen er det i år Fjord Norge, Trøndelag og FjellNorge som representerer Norge, norsk matkultur og reiseliv.

Holder tradisjoner i hevd

Lokalprodusert øl er noe av det som vekker interesse på den trønderske standen. Det finnes over 30 mikrobryggerier i Trøndelag, og ølinteressen blant trøndere flest er stor.

En av ølene som serveres på standen er Stjørdalsølet, som tar i bruk en gammel bryggetradisjon hvor man røker maltet i såkalte såinnhus, noe som gir en karakteristisk røksmak. Tradisjonen har holdt seg levende siden vikingtiden.

– Mikrobrygget øl er viktig i Trøndelag, og det skjer veldig mye spennende på drikke generelt i Trøndelag. Vi har også med lokalbrent kaffe fra Den Gyldne Omvei, smak av akevitt, bringebærdrikke fra Stjørdal, perlende tyttebærdrikk og blåbærdrikke med krekling fra Røros, forklarer Brit Melting, prosjektleder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS, som koordinerer den trønderske standen, i en pressemelding.

Drikken kombineres med 10 ulike smaksretter, med råvarer fra hav til fjell i hele Trøndelag, som skal sette matopplevelsen i sentrum for publikum. Kokkene Lars Erik Vesterdal og Jostein Austli har satt sammen en smakfull meny med blant annet rein, elg, lam, ost, laks, kveite, blåskjell, sild som hovedråvarer.

OPPLEVELSESREGION: På Grüne Woche 2018 legger den trønderske standen vekt på å promotere sin region som mat- og reiselivsdestinasjon. (Foto: Wil Lee-Wright Photography)

Sju matdestinasjoner

I 2011 fikk Trøndelag et eget matmanifest, noe som blant annet har bidratt til at et bredt spekter av aktører fremsnakker maten og råvarene fra Trøndelag; fra barnehager og skoler, via hotell, restauranter og slakteri, til offentlige aktører, Ski-VM 2023 og dagligvarekjeder.

I forkant av Grüne Woche har også sju reiselivsdestinasjoner i Trøndelag satt sammen forslag til aktiviteter for mat- og drikkeinteresserte.

– Vi skal bygge Trøndelag med mat. Trøndelag er en viktig mat- og reiselivsdestinasjon i Norge. Programmet i Berlin tydeliggjør viktigheten av regional matkultur, og hva samarbeid, nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling betyr for vekst av matproduksjon og utvikling av mat i reiselivet. Målet er å bidra til at næringsaktører innen mat og drikke skal bidra til ytterligere vekst i trønderske kommuner. Mat og matproduksjon er og blir en betydningsfull del i regional utvikling fremover, sier Melting.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse