loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
POSITIVE: Lederne i næringsmiddelindustrien er mer positive enn kollegene i annen industri. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Optimister i industrien

Georg Mathisen / 2016-03-29 19:31:04

Lederne i matindustrien er optimister. Men det var for fire måneder siden – nå kan optimismen ha snudd.

Matindustrien ser mer positivt på fremtiden enn for et år siden, viser en undersøkelse som Sentio har gjort for Norsk Landbrukssamvirke. Den tar for seg den delen av matindustrien som arbeider med landbruksprodukter, men holder fisk utenfor.

Lønnsomt

Lederne regner med å ansette flere, øke omsetningen og bedre lønnsomheten. Dessuten er det færre som frykter den internasjonale konkurransen, og det er færre som frykter dårligere tilgang på norske råvarer.

– Lav kronekurs slår positivt ut for store deler av norsk matindustri. At vi lykkes i å utnytte tidsvinduet det gir oss til å styrke konkurransekraften gjennom investeringer i matindustrien, blir viktig, sier Eirik Nedrelid i Norsk Landbrukssamvirke til Nationen.

Ber om løsninger

– Det andre som kan forklare trenden, er at hele samfunnet det siste året har snudd seg mot matindustrien og landbruket og bedt om løsninger for hvordan fremtidens verdiskaping skal styrkes og fremtidens velferdsordninger sikres. Det har matindustrien begynt å ta til seg, sier han.

To av tre ledere i matindustrien tror på økt omsetning i år. I annen industri tror bare halvparten på det samme. Det er markant flere enn i industrien for øvrig, hvor 49 prosent tror det samme. Det er også flere i matindustrien som tror på økt lønnsomhet enn i resten av industrien, viser Sentio-rapporten.

Har snudd?

NHO Mat og Drikke-sjef Petter H. Brubakk har likevel inntrykk av at medlemmene er preget av vanskeligere tider i norsk økonomi. De er på ingen måte ubekymrede. – Høyt kostnadsnivå og forventninger om økt konkurranse fra utlandet er store utfordringer, sier Brubakk til Nationen.

Han tror at optimismen kan ha snudd i løpet av de fire månedene som er gått siden undersøkelsen ble gjennomført.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse