loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
NORDISKE RÅVARER: – Visjonen er å kombinere det beste fra hav og land, sier Richard Nystad i Flow Food. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Stor interesse for «Plantebasert kjøttdeig»

Synnøve Prytz Berset / 2018-11-15 10:26:26

– Matindustrien bør satse mer på plantebasert, slår gründer Richard Nystad fast. Flowfood bruker nordiske plantebaserte råvarer til å lage produkter som er gode for både kropp og miljø.

Flowfood startet som et utviklingsprodukt mellom Richard Nystad og det svenske selskapet Food In Action, og Norwegian Algae, som ser på bruk av tang og tare i plantebaserte produkter.

– Vi har eksistert siden 2016, men som produkt og konsept i cirka et år, forteller gründer Richard Nystad.

Det beste fra hav og land

Flowfood produseres hovedsakelig av nordiske plantebaserte produkter.

– Vi bruker råvarer som er tilgjengelige for oss her i Norge, og ønsker å være et alternativ til både soya og kjøtt. Visjonen er å kombinere det beste fra hav og land, sier Nystad, og legger til at de har jobbet mye med store kunder vis Engros Frukt, som er distributøren deres.

– Vi har fått veldig bra respons. Folk syntes det smaker godt, sier han.

Tidlig i vår lanserte de det første produktet; Flow mince. Det er en slags «plantebasert kjøttdeig» eller grønnsaksfarse, og består av nordiske rotgrønnsaker, havre, erteprotein og sukkertare.

– Det er bra fordi det fokuserer på tingene vi har her i Norden. Det er et næringstett og bærekraftig produkt, og smaker godt.

Bærekraft er i vinden

Den engasjerte gründeren har jobbet med plantebaserte produkter i 12 år, og ser at interessen for bærekraft har vokst kraftig de siste 4–5 årene.

– Zoomer du litt ut og ser på befolkningsveksten i verden i dag, og storfeproduksjonen som har vist bidrar til store mengder utslipp, så skjønner man at vi må tenke annerledes for å levere nok mat. Sånn jeg ser det er dette noe som må skje, og det må skje fortere, sier han.

Ifølge Nystad er det er positivt at folk syntes bærekraft er hipt, da får plantebaserte produsenter mer forståelse. Men han som syntes likevel Norge henger etter på dette området, ikke minst industrien.

– Det er kun to aktører på dette området til nå i Norge, som prøver å foredle norske råvarer på nye måter. Personlig syntes jeg det handler om hva forbrukerne putter i seg, de må bli mer bevisste, slår Nystad fast.

Farten må opp

Industrien bør satse på plantebasert, vanene våre er ikke så vanskelig å endre som mange hevder, poengterer han.

– Matkulturen må forandres, folk må tenke framover. Og jeg syntes farten må opp.

Nystad trekker frem hurtigruten som et eksempel på en av dem som tør å gå foran med plantebaserte retter på menyen.

– Det trengs flere slike pionérer. Vi vil derfor gjerne utfordre de store litt. Det går an å lage produkter som er like bra, som for eksempel «kjøttdeig» med andre råvarer. Med samme tekstur og smak, sier Nystad, som ikke syntes smaken er en unnskyldning for å fortsette med gamle vaner.

– Men folk er giret nå, og det er mye positiv stemning. Og de siste årene har jeg merket mer interesse for samarbeid. Cocreation er viktig. Vi kan ikke gjøre dette alene.

– Jeg har veldig troen, jeg er jo fra Nord-Norge, gliser han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse