loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
BÆREKRAFT: – Hos oss er bærekraft et konkurransefortrinn, fortalte bærekraftssjef Cilia Holmes Indahl i Aker BioMarine i sitt innlegg på konferansen Aquatiq Food Forum i høst. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Bærekraft betyr merverdi

Synnøve Prytz Berset / 2018-10-22 11:05:11

Krillselskapet Aker BioMarine valgte å bygge opp selskapet rundt en bærekraftig forretningsmodell. Det har de ikke angret på.

Krillselskapet Aker BioMarine utvikler og leverer høyverdige produkter til markeder for kosttilskudd, fiske- og dyrefôr.

I Aker BioMarine bestemte man seg tidlig for å satse på bærekraft. Å integrere bærekraft i egen forretningsmodell er noe mange bedrifter unødig vegrer seg for, forteller Cilia Holmes Indahl, bærekraftssjef hos Aker BioMarine, som i vår ble kåret til Europas mest innovative selskap i European Business Awards.

– Hos oss ser vi bærekraft som en driver for økt lønnsomhet og vekst. Gjennom vår kjernevirksomhet skal vi bidra til å forbedre både planeten og menneskers helse. Det er noe å stå opp om morgenen for, og det er ingen hemmelighet at engasjerte ansatte og høy produktivitet går hånd i hånd.

Et bærekraftig matsystem

Aker BioMarine høster krill og lager produkter som med sine høye omega 3 verdier bidrar til å forebygge en rekke helseplager. Fiskeriet drives på en måte som ligger innenfor planetens tålegrenser for uttak av biomangfold, som sammen med den sterke effekten av krill gjør det til en bærekraftig og helsebringende ingrediens i blant annet oppdrettsnæringen, forklarer Indahl.

I gjennomsnitt er det bortfall av cirka 15 prosent av fisken i norsk oppdrettsnæring. En av årsakene er dårlig helse. Her finnes det store muligheter for å øke produksjonen uten å utvide med nye lokasjoner.

– Sammen med BioMar, Nofima og andre jobber vi med å bedre fiskehelsen i norsk oppdrett. Dette vil gjøre matsystemet mer bærekraftig, sier Indahl.

– Bærekraft handler om å gjøre ting riktig. Å komme til et sted hvor vi kan få mest mulig ut av ressursene våre uten å bruke dem opp, men gi dem rom til å reprodusere seg selv.

Hvordan begynner man?

Tidligere har det ikke vært vanlig å vurdere hvilken innvirkning bedrifter har på samfunnet.

– Noe av det første vi gjorde, før vi begynte å fiske krill, var å snakke med WWF for å forstå hvordan vi skulle gjøre det, forteller Indahl og understreker at skal du være bærekraftig, må du samarbeide med resten av industrien og lytte til viktige interessenter.

Spørsmålet man bør stille seg er ifølge Indahl om man har klart for seg bedriftens formål, bortsett fra profitt. Hvilken positiv innvirkning kan selskapet ha?

Det spesielle med en bærekraftig forretningsmodell er at den har et formål om å skape verdier for samfunnet rundt eller planeten, påpeker hun.

– Forholdet mellom profitt og purpose må være slik at de to forsterker hverandre. Det oppnår man når selskapets bidrag til samfunn og planet er tett knyttet sammen med kjernevirksomheten deres. Det skal ikke være noen sidehåndsaktivitet eller filantropi. Det hører fortiden til.

Skaper innovasjon

En feiloppfatning mange har er at bærekraft kun treffer nisjegrupper.

– Men de tar feil. Bærekraft kan bety merverdi for folk flest hvis det er gjort riktig, sier Indahl og trekker frem varemerket Tesla. De selger ikke biler fordi de har laget den beste elektriske bilen, men den beste bilen å kjøre, og så kommer el-fordelene på toppen av dette. De løser problemet for kunden, og gir bedre samvittighet på kjøpet.

– Bedriftens formål er nøkkelen i forhold til skape mer fremdrift og innovasjon, sier Indahl.

Hun påpeker at når toppledelsen støtter bærekraftsatsningen vil det bidra til å overtale skeptikerne.

– Forskning fra Harvard viser at selskap som scorer høyt på bærekraft leverer bedre resultater enn de som ikke satser bærekraftig.

– Finn et fokus

Innen 2050 kommer det til å være rundt 9,8 milliarder mennesker på jorden. Noe som blant annet betyr at matproduksjonen må økes betraktelig og kostnader knyttet til helse kommer til å gå kraftig opp.

– Dette betyr at matsystemet må endres. Folk må spise sunnere, og mer mat må komme fra havet og akvakultur, sier Indahl.

FNs 17 bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Indahl anbefaler bedrifter som vil satse på bærekraft å se på disse målene og vurdere hvilke mål deres bedrift kan bidra til.

– Jeg vil at dere skal prioritere. Det er forskjell på land og selskap. Dere må se på hva som motiverer dere, hvor kan deres bedrift gjøre en forskjell. Finn et fokus, oppfordrer hun.

– Still dere spørsmålet: Hvordan kan vi forbedre vår verdikjede og vår industri. Tenk stort.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse