loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Matsvinnapp: – Nå har vi utviklet en applikasjon som virkelig skal bidra med å få redusert matsvinnet, sier de entusiastiske gründerne bak appen Throw No More, CEO Kurt Falch Stokke og prosjektansvarlig Ove Hagen, i Throw no more. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Vil erobre verden med matsvinnapp

Synnøve Prytz Berset / 2018-03-07 09:49:41

Appen Throw no more skal gjøre det så enkelt som mulig for forbrukerne å få tak i billig mat som nærmer seg utløpsdato. 

Gründerne bak appen Throw no more mener de har utviklet en løsning som vil bidra til en vinn-vinn situasjon for utsalgssteder, miljøet, og ikke minst gjøre mange forbrukere fornøyde.

– Ideen oppsto en kveld jeg var inne på en bensinstasjon og skulle kjøpe en hamburger og matsalget var stengt. Det lå en haug pølser på grillen og jeg spurte om jeg kunne få en gratis. Han i kassa sa at de var pålagt å kaste dem, men jeg fikk til slutt overtalt ham til å få kjøpe to for en, sier gründer og CEO Kurt Falch Stokke.

Pølseapp

Da han kom hjem begynte tankene å spinne, og fikk ideen om en pølseapp.

– Det var pølseappen det startet med. Vi rullet den ut i juni i fjor og fikk med oss veldig mange bensinstasjoner. Først tegnet vi en intensjonsavtale som ble omgjort til faste avtaler i november før jul, forteller Falch Stokke.

Navnet Throw no more kom ganske tidlig i prosessen. De så raskt at det kunne brukes inn mot flere produktkategorier og utsalgssteder.

– Det klang i ørene når vi satt og drodlet på ideen. Det er enkelt å forstå.

Utvidet versjon

Appen er nå videreutviklet til en ny og bedre løsning som rommer både dagligvare, kiosk og bensinstasjoner. Planen er at etter lansering av appen vil flere kategorier komme fortløpende.

Utsalgsstedene kan registrere mat som nærmer seg utløpsdato.

– Forbrukerne får oversikt over matvarene som er i ferd med å gå ut på dato hos utsalgssteder i nærheten av der de befinner seg. Og utsalgsstedene får mulighet til å nå ut til kundene og informere om hva de har, forklarer prosjektansvarlig i Throw no more, Ove Hagen.

Throw no more har kontor både i Bergen og Oslo og har foreløpig åtte ansatte med forskjellige fagbakgrunner. For at produktet skal bli best mulig har den tekniske utviklingen av appen vært en sentral brikke i prosjektet. De ønsket at appen skulle være veldig enkel å navigere i, samt ha stilfullt design.

– Utviklerne som satt og utviklet dette ble helt målløse. Denne applikasjonen har globalt potensial, sier Falch Stokke.

Norge og Canada først

Meningen var at appen i første omgang kun skulle lanseres i Norge, for så å utvide til Europa.

– Men det tok en helomvending da jeg fikk en telefon fra Canada fra en som hadde hørt om appen gjennom investoren min, sier Falch Stokke.

Dermed endret planen seg og appen lanseres nå først i norsk og canadisk versjon, så globalt.

– Vi er i dialog med veldig mange kjeder, og har allerede flere interessenter fra andre land, blant annet Finland, Tyskland og Sverige.

For gjengen bak appen er det veldig viktig at appen er brukervennlig og at alt fungerer som det skal før de lanserer den.

Det er et komplekst verktøy, men skal være brukervennlig for den som bruker det. Forbrukerne får appen gratis, og den krever ingen innlogging.

– Kunden har en stor økonomisk fordel av å bruke appen og samtidig bidrar man til å redusere matsvinn. Det er en suksessoppskrift, slår Hagen fast.

God «timing»

På forsiden til nettsiden og appen til Throw no more finner man et flott bilde av et norsk fjordlandskap, med påskriften «Si farvel til matsvinn». Dermed får brukeren med en gang en virkningsfull påminnelse om at matsvinn skader miljøet.

– Den norske regjeringen har undertegnet en avtale en stor del av den norske matbransjen om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. De har et mål og ønske om å gjøre det, men trenger verktøy. Og det er jo det dette er, sier Falch Stokke.

Kaster enorme mengder mat

Ifølge FNs mat- og landbruksorganisasjon FAO kastes det 1,3 milliarder tonn spiselig mat hvert eneste år. Bare i Norge kastes det over 350 000 tonn spiselig mat hvert år, til en verdi av 20 milliarder kroner.

– Vi ønsker å bidra til å få det tallet kraftig ned, og håper at aktørene som er med på dette i hvert fall skal få halvert sitt matsvinn ved hjelp av appen, sier Hagen, som tror at ikke minst timingen vil bidra til at forbrukerne kommer til å trykke appen til sitt bryst.

– Matsvinn er på agendaen over hele verden. Dette har med verdier å gjøre, folk blir stadig mer bevisste, sier han.

I løpet av få uker lanseres appen Throw no more i Norge.

– Nå har vi et produkt som vi føler er klart for markedet. Det er lanseringen som er spennende, å få rullet applikasjonen ut i markedet så forbrukerne får glede av dette, sier Falch Stokke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse