loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
TE-ETISK: Stephen Twining og det som en gang var et familieselskap, må kombinere kvalitet med etiske hensyn når det handles jordbruksprodukter fra den tredje verden. (Foto: Georg Mathisen)

Etikk er butikk

Georg Mathisen / 2018-06-13 08:00:46

Det er ikke nok bare å kjøpe inn etisk. Nå må du være forberedt på at kundene krever at du skal arbeide aktivt for endringer i lokalmiljøene, også.

– Alle kjøper inn etisk. I tillegg må vi drive endringer, sier Francesca Copleston.

Hun koordinerer etiske innkjøp hos Twinings. Te- og kaffeselskapene møter de etiske utfordringene oftere enn de fleste. Men erfaringene fra te og kaffe gir nyttig inspirasjon til alle som handler inn ingredienser fra den tredje verden, mener Twinings.

Urtepåvirkning

– 83 prosent av teen som selges, er sertifisert av Utz, Rainforest Alliance eller Fairtrade. Urter, for eksempel, er mye mer komplekst. Resultatet av å påvirke der, kan være mye mer direkte, ifølge Copleston.

Teprodusenten har satset på helt nye ting i teposene, nemlig. Fra februar i år er Infuso på plass i de norske dagligvarebutikkene. Teposer uten te, men med frukt, krydder og urter, har økt det norske salget til Twinings kraftig.

– Her kjøper vi inn fra hele verden, og vi vil ha kvalitet. Vi kjøper ingefær fra Nigeria og India og sitroner fra Sumatra og Paraguay, for eksempel, forteller Stephen Twining.

200 ingredienser

Tiende generasjon etterkommer etter grunnlegger Thomas Twining er omreisende teambassadør med sans for Norge.

– Nordmenn er eventyrlystne tedrikkere som er villige til å prøve flere smaker, sier han.

I Infuso-serien er det brukt over 200 forskjellige ingredienser. Det er viktig å holde kontroll på hvor alle kommer fra og hvilken innvirkning innkjøpene har på dyrkere over store deler av Asia, Afrika og Latin-Amerika.

– ETP, det etiske tepartnerskapet, kan sammenlignes med sertifisering, men det er mer helhetlig. I tillegg gjør vi vår egen vurdering av behovene i lokalsamfunnet, forklarer Francesca Copleston.

Helse er butikk

– Vi vil finne ut hva som skjer og forstå hva folk trenger. Vi vil hjelpe til med levestandarden – ofte er det snakk om vann, sanitærforhold og energi.

Hun trekker frem et eksempel fra Kenya:

– Vi arbeider for bedre helse for kvinner i forsyningskjeden vår, forteller hun, og understreker at det som er etisk riktig, også er fornuftig rent kommersielt.

– Vi ser en direkte forbindelse mellom helse og produktivitet.

Så langt er over en kvart million mennesker i lokalsamfunnene til produsentene direkte påvirket av lokalsamfunnsarbeidet til Twinings. Målet er å passere en halv million i 2020.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse