loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Konsumentforpakning: – Behovet for konsumentforpakning øker dramatisk, vi må være med på det løpet, sier fabrikksjef Morten Furunes i Bewi Norplasta. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Fra null- til millionresultat

Synnøve Prytz Berset / 2018-03-12 08:47:58

– Vi ønsker å være en trendsetter og ligge i forkant, ikke minst innenfor bærekraft, sier fabrikksjef Morten Furunes i Bewi Norplasta.

Bewi ble etablert på Frøya i 1980 av Svenn Bekken, Geir Bekken og Gustav Witzøe. I 2011 etablerte bedriften seg innen sprøytestøp med kjøp av den tradisjonsrike Stjørdalsbedriften Norplasta AS, som ble etablert i 1947.

I dag består Bewi av 22 fabrikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og produserer EPS, folie, sprøytestøp m/IML, samt grossist av annen emballasje. Totalt har konsernet godt over 2 milliarder i omsetning.

Voldsom vekst

Før Norplasta ble en del av Bewi hadde de 69 ansatte og nullresultat de siste sju årene. Som en del av Bewi har Norplasta satset på effektivisering og automatisering. 15 ansatte har de siste årene skapt millionresultat.

– Vi har hatt en voldsom vekst, forteller fabrikksjef Morten Furunes i Bewi.

For å få til denne veksten har det vært viktig å drive kontinuerlig trendovervåkning for å forbedre løsninger som finnes på det globale markedet.

– Vi ønsker å være en trendsetter og ligge i forkant, ikke minst innenfor bærekraft, sier Furunes.

Økt etterspørsel

Med Bewi Box har de for eksempel utviklet en emballasje med snaplåssystem og mulighet for folielokk.

De har også utviklet en gjenbrukskasse for hav- og landbasert industri som skal inngå i en returordning for hele Europa.

– Og innenfor EPS-bransjen var vi de første i verden som samler inn isopor, knuser den og bruker den igjen i andre produkter, sier Furunes.

Norge importerer nesten all næringsmiddelemballasje til hav og land. Dette vil Bewi gjøre noe med.

– Behovet for konsumentforpakning øker dramatisk, vi må være med på det løpet. Norge konkurrerer med land som har en mye lavere timelønn, sier fabrikksjefen, som mener at det må tas et krafttak for å gjenskape norsk emballasjeindustri.

Smartere og grønnere

– Vi må skape nye høyteknologiske arbeidsplasser. Vi må produsere smartere og mer effektivt med automatisering og robotisering. Vi skal være med våre kunder ut i Europa på land og hav.

Bewi Norplasta er også veldig på alerten i forhold til å ta i bruk nye, grønnere plasttyper.

– Nyvinningen i Bewi-konsernet Tommen Gram, er allerede ute med å produsere plastfolie laget av sukkerrør, slik at dette er et stort satsingsområde for oss, sier han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse