loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
TIL TOPPS: Freia er på omdømmelisten for første gang, og det helt oppe på førsteplass. (Foto: Kjetil Ree)

Freia debuterer som Norges beste

Georg Mathisen / 2018-04-26 22:16:27

Freia har det beste omdømmet i Norge. Tine, Q-Meieriene, Kiwi, Mills og Vinmonopolet er også på ti-på-topp-listen.

Det første året Freia er med på omdømmemålingen Reptrak, bærer det rett til topps. Det er Apeland og Reputation Institute som gjennomfører målingen, som tar for seg de 50 mest synlige virksomhetene i Norge.

Fremragende matbransje

Freia har en omdømmescore på 86,3 poeng av 100 mulige. På de neste plassene følger Finn.no, Hurtigruten, Ikea og Toyota.

Totalt har hele 13 selskaper fremragende omdømme i år – det vil si over 80 poeng. Flertallet av dem produserer eller selger mat eller drikke: Freia, Tine, Q-Meieriene, Kiwi, Mills, Vinmonopolet og Meny.

– Et lite stykke Norge

– Freia er ikke et aksjeselskap, men en del av Mondelez Norge. Utenom det juridiske og finansielle agerer Mondelez i Norge som Freia. Derfor valgte vi å ta med Freia da de ble nominert til å delta årets undersøkelse, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.

– Freia oppleves å være et av de fremste aktørene innen produkter. De er fortsatt et lite stykke Norge. I tillegg oppfattes de som en av de fremste både på innovasjon, økonomi, arbeidsmiljø og ledelse, sier Apeland.

Solid debut også av Mills

Freia scorer lavest på samfunnsansvar. Sukkerholdige varer og produkter med palmeolje påvirker nordmenns syn på Freia, men det gir mindre utslag på det totale omdømmet.

Apeland fremhever også Mills, som kommer nest høyest av nykommerne i oversikten. – Et selskap som både i omdømme og forholdet til nordmenn er ganske nær Freia, med et fremragende omdømme.

McDonald’s nesten nederst

Omdømmet svinger lite fra år til år. Orkla er blant dem som faller mest. Konsernet har nå bare fem virksomheter bak seg på oversikten. Og McDonald’s faller ned på «svakt omdømme» igjen – under 60. Bare Ryanair, som er undersøkelsens store taper, gjør det dårligere.

– McDonald’s og Ryanair er, tross sin posisjon som betydelige leverandører til det norske folk, selskaper vi ikke er glade i – men kjøper av fordi de leverer til en billig penge, sier Ole Christian Apeland.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse