loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Sunn fastfood: – Vi bruker kun naturlige råvarer, uten ingredienser som skal forlenge holdbarheten, sier Helene Skjenneberg i restaurantkjeden Leon. Her under åpningen av restauranten Leon på Oslo S. (Foto: Leon)

Fremtidens hurtigmat

Synnøve Prytz Berset / 2018-12-12 09:00:06

– Tanken bak restaurantkjeden Leon er at vi skal spise godt og leve godt i en hektisk hverdag, sier Helene Skjenneberg i restaurantkjeden Leon.

Helene Skjenneberg, administrerende direktør for restaurantkjeden Leon i Norge og Sverige, kan fortelle at en av gründerne bak kjeden, britiske John Vincent, elsket fast food da han vokste opp.

– Han syntes det var kjempegodt, men så også at det resulterte i at man ble slapp og følte seg dårlig, og stilte seg spørsmålet: Hvorfor kan ikke fast food være sunn mat.

Naturlige råvarer

Det var starten på det britiske konseptet som omtales som fremtidens fastfood-kjede, med sunne, rene råvarer med lite fett og salt, basert på middelhavskonseptet.

– Vi bruker kun naturlige råvarer, uten ingredienser som skal forlenge holdbarheten, og bruker krydder og urter fremfor salt, sier Skjenneberg og legger til at tanken er at vi skal spise godt og leve godt i den hektiske hverdagen.

– Vi får dårligere tid, og mange er alltid på farten. Det er et magert utvalg om man vil være rask.

Skeptikerne snudde

Ifølge Skjenneberg utløste konseptet stor oppstandelse da det ble lansert: Mange mente at fast food ikke kan være sunn og bærekraftig.

– Etter hvert snudde flere skeptikere, blant annet den kjente britiske kokken Jamie Oliver som uttalte at: This is the future of fastfood, forteller hun.

Oslo er første by restaurantkjeden etableres i, utenom London.

– Vi lanserte vår første restaurant på Oslo S i juni, og ekspanderer til en rekke land nå. Det har vært en fantastisk mottakelse, sier Skjenneberg, som tror de har funnet en viktig og riktig nisje i markedet.

Oppfordring

Dessverre har de måttet importere en del for å kunne nå de målene de har for maten sin.

– Det å finne matingredienser og råvarer for å gjøre dette er fremdeles en ganske stor utfordring, så min oppfordring er at vi ønsker oss leverandører som satser på produkter uten tilsetningsstoffer. Det hadde vært veldig hyggelig hvis vi ikke behøvde å importere råvarene, sier hun, og understreker viktigheten av bærekraft, i alle ledd:

– Det er viktig at vi setter et riktig fotavtrykk for oss i fast food-næringen. Riktig mat og bærekraft er to sider av samme sak, sier hun og påpeker at alle har en god grunn til å spise sunnere og mer variert.

– Felles for brukerne er at det er viktig for dem hva de får i seg, og ønsket om å spise sammensatt mat. For oss handler det om stolthet, og å utfordre den tradisjonelle fast food-industrien. Det er en tid for dette, og den tiden er nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse