loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Ny merking: Etter Mattilsynets merkesjekk i fjor fikk Tine beskjed om å endre merkingen på meieriprodukter med navnet «Zero», fordi produktene naturlig inneholder sukker fra melken eller frukt. (Foto: Tine)

Ny merking av ZERO-produkter

/ 2018-02-22 09:55:14

Tine endrer merkingen på sine meieriprodukter uten tilsatt sukker, fra «ZERO» til «UTEN tilsatt sukker».

Ifjor gjennomførte Mattilsynet merkesjekken hvor blant annet Tine fikk et vedtak på «ZERO» merkingen av meieriprodukter. Vedtaket gjelder alle leverandører med produkter som inneholder laktose eller fruktsukker.

Produkter som Go’morgen® ZERO, Biola® ZERO, Tine IsKaffe ZERO og Piano ZERO vil fra februar bytte navn til «UTEN tilsatt sukker».

– Vi er opptatt av å hjelpe forbrukerne ta gode valg og tydelig merking er en del av det. Når vi vet at 41 prosent synes at det er vanskelig å forstå om matvarene er sunne eller ei ved å lese på pakningen, så er det viktig med mest mulig lik merking. Vi trodde at «ZERO» var et godt innarbeidet begrep på produkter som ikke var tilsatt sukker, men er lydhøre når Mattilsynet sier noe annet, sier Kathrine Mo, konserndirektør Innovasjon og marked i Tine, i en pressemelding.

Etterspør tydelig merking

I følge en undersøkelse laget av Norstat på vegne av Tine, svarer 4 av 10 at de ønsker å få i seg mindre sukker og over 7 av 10 leser på produktene for å finne ut om en vare er sunn eller ei.

Undersøkelsen understreker hvor viktig det er med tydelig og lett forståelig merking. Dette er bakgrunnen for at Tine flere ganger har utfordret myndighetene for å få et regelverk på merking som gjør det enklere for forbruker å se hvor mye sukker som er tilsatt et produkt.

– Det at hele 7 av 10 tror det er tilsatt sukker i naturellyoghurt viser at sukkermytene fortsatt lever i beste velgående. Det holder ikke bare å skrive en tydelig næringsdeklarasjon når 4 av 10 forbrukere svarer at de synes det er vanskelig å forstå hva som står på produktene. Vi må få lov til å merke produktene med hvor mye tilsatt sukker produktene våre har, sier Mo.

Populære produkter

I Tine har de merket at produkter uten tilsatt sukker stadig blir mer populære blant forbrukerne.

– Så lenge produktene er populære så vil vi fortsette å komme opp med nye gode smaker og alternativer for de som av ulike årsaker ønsker mindre tilsatt sukker i kostholdet. Det er det tilsatte sukkeret helsemyndighetene ønsker at vi skal kutte ned på, og som vi jobber med å redusere – ved å tilsette søtstoff, men også ved produktutvikling på originalen. Litago UTEN og Sprett UTEN er gode eksempler på produkter uten tilsatt sukker, som heller ikke har søtstoff, sier Mo.

Den nye merkingen vil komme på produktene fra slutten av februar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse