loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Nye lokaler: – Vi er fornøyd med å flytte inn i nye lokaler med mulighet for å ekspandere, sier Svein Löchen, Grete Modig Berntsen og John G. Angeltvedt i ST Löchen. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Nisjebedrift i nye lokaler

Synnøve Prytz Berset / 2017-12-12 08:00:48

Firmaet ST Löchen har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 1999. – Det er ikke så mange som driver med dette. Vi har etter hvert verdifull spesialkunnskap og kjenner bransje, kunder og leverandører godt, sier Svein Löchen.

Svein Löchen startet opp ST Löchen i 1999. ST Löchen er et firma som selger maskiner og rustfrie komponenter til næringsmiddelindustrien. Tidligere jobbet Löchen i firmaet Trygve Andersen hvor han var ansatt i 21 år.

– Vi hadde et kjempeagentur som vi mistet, noe som førte til at jeg ble permittert. Det var da jeg besluttet å starte for meg selv, sier han.

Mange av hans tidligere kunder ble med på lasset til det nyoppstartete firmaet, og litt etter ønsket en annen av hans tidligere kollegaer også å bli med på laget. Senere kom John Angeltvedt og også Grethe Berntsen.

Mer elektronikk

En stor del av kundene befinner seg i drikkevareindustrien. Flere av de store bryggeriene har vært gode kunder av firmaet helt siden starten, og etter hvert har de også fått en del kunder blant de mange mikrobryggeriene som har dukket opp de siste årene.

– Vi har også andre kunder i næringsmiddelindustrien. Akkurat nå er vi i ferd med å levere et nytt syltetøykokeri til Lerum i Kaupanger, sier Löchen.

Noe av det som har endret seg i forhold til tidligere er knyttet til automasjonsgrad.

– Det er blitt enklere å koble opp automatiske ventiler. Med BUS-styring kan man enkelt koble datakabler fra ventil til ventil, forklarer Löchen.

Innovative mikrobryggerier

Mange tappemaskiner for øl er nå elektroniske, for eksempel tappeanleggene som ST Löchen har levert til Grans, – både for boks og PET-flasker.

– Til dem har vi levert to hele tappelinjer hvor alt er automatisert; fra blanding av brus, til produksjon av PET-flaskene og fylling og korking av flaskene, forteller Löchen. Linjen produserer 16 000 halvannenlitersflasker i timen, – ferdig pakket og plassert på pall med plast rundt. Bokstappelinjen brukes hovedsakelig for øl, – men kan også tappe brus.

Til et av de mest kjente mikrobryggeriene, Ægir, har de levert både tappelinje til øl på glassflasker og en tappelinje for øl på boks. Til boksene hadde man et ønske om et annet lokk enn det som har vært vanlig til nå.

– Ægir var først ute med de såkalte 360-lokkene, som innebærer at du ved å rive av hele lokket får full åpning på toppen og boksen blir som en kopp. I tillegg dekkes boksene med sleeve som kuttes og krympes fast på boksen slik at det ser ut som designet er lakkert direkte på boksen, forklarer Löchen, og legger til at dette sparer lagerplass for tomme bokser. Dekoren kommer først på etter at boksene er fylt.

Nye fasiliteter

I begynnelsen befant firmaet lokaler seg hjemme hos Svein Löchen på Nordstrand. Men etter hvert ble det for lite plass til lager, og de ansatte er nå svært fornøyd med å ha flyttet inn i nye lokaler.

– Det blir mer profesjonelt. Nå har vi fasiliteter som møterom, kantine, kontorer og lokaler, sier Grete Modig Berntsen, regnskap- og salgsansvarlig hos ST Löchen.

– Og med tanke på videre ekspansjon trengte vi mer plass, supplerer Angeltvedt, og legger til at de etter hvert planlegger å ansette flere.

Firmaet har vokst jevnt og trutt siden Löchen startet opp i 1999. Noe av grunnen er at de befinner seg i et nisjemarked.

– Det er ikke så mange som driver med dette. Vi har etter hvert verdifull spesialkunnskap og kjenner bransje, kunder og leverandører godt, sier Löchen.

– Jeg vil tro at nesten enhver bryggerikunde i Norge kjenner til firmaet vårt, sier Löchen, som ikke angrer på at han i sin tid startet å jobbe innenfor næringsmiddelindustrien.

– Det er en industri som kommer til å vare evig. Alle trenger mat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse