loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
I BEVEGELSE: Noe av det morsomste ved å jobbe i Den lille nøttefabrikken er ifølge Nils Olav Jørgensen og Hilde Sandmæl at markedet hele tiden er i bevegelse, noe som krever kreativitet. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

– Nøtter er ikke bare nøtter

Synnøve Prytz Berset / 2018-08-30 09:21:51

Den Lille Nøttefabrikken har gjennomgått store endringer siden de ble kjøpt opp av Brynild Gruppen i 2003. – Det har vært en morsom reise som har ført til at norske folk bruker mer penger på nøtter enn andre land vi sammenligner oss med, sier kategorisjef Hilde Sandmæl.

Dansende ansatte og discomusikk er det første som møter oss i produksjonslokalene til Den lille nøttefabrikken.

– Gymnastikkpauser og installering av roboter i prosess er tiltak vi har innført for å redusere belastningsskader, forteller produktutviklingssjef Nils Olav Jørgensen i Brynild Gruppen AS.

Den samme regelen gjelder for nøttene som triller rundt på de forskjellige produksjonslinjene. Råvarekvaliteten skal kontinuerlig ivaretas og forbedres.

Fra andres til egne merker

Brynild Gruppen er en familiebedrift som i dag eies av 4. generasjon, 5. generasjon er administrerende direktør.

Bedriften, som hele tiden har holdt til i Fredrikstad, startet med mineralvann i 1895 og begynte med drops og hard candy i 1908.

– Så har det vært en gradvis ekspansjon siden det, forteller kategorisjef Hilde Sandmæl.

Fra 2003 har det vært fokus på å bygge egne brands. De gikk da fra å ha 80 prosent andres merker, til å ha over 80 prosent egne merker i dag.

Sterkere innovasjonsfokus

I 2003 kjøpte Brynild Gruppen «Den Lille Nøttefabrikken», i 2000 kjøpte de Minde og Dent i 2004. Den Lille Nøttefabrikken lå tidligere i Oslo, men ble flyttet til Fredrikstad i 2006.

– Det har vært en voldsom utvikling i produksjon. Vi har bygget noen store varelinjer, og siden oppkjøpet har vi firedoblet omsetningen, oppsummerer Sandmæl.

De første årene var fokuset på distribusjon, før de gikk over til et sterkere innovasjonsfokus hvor det handlet mer om å dekke forbrukerbehov, forteller Sandmæl.

– Vi la mer fokus på å få frem at nøtter er sunt. Det har hjulpet oss mye.

Den Lille Nøttefabrikken er kjent for å ha introdusert andre nøtter enn peanøtter og nøtter som spises i jula.

– Å introdusere nye, spennende og relevante produkter til forbruker har vært vårt hovedfokus, sier Sandmæl.

Fra beger til ståposer

I starten solgte Den Lille Nøttefabrikken store begre på 600 gram med nøtter som ble solgt fra pallecontainere på gulv. Til de i 2007 besluttet å gå over i ståposeformat på 250–400 gram og få produktene på plass i hyllene.

– Den linjen var en stor investering, understreker Sandmæl.

Snacksporteføljen ble revitalisert i 2010 da de lanserte noen nye varianter samt gikk over fra palmeolje til rapsolje, som det første norske nøttemerket.

– Bakgrunnen til at vi gikk fra å bruke palmeolje til rapsolje var forbrukerbehov. Palmeolje hadde et negativt fokus.

Modifisert atmosfære

I denne omleggingsprosessen gikk de også ytterligere ned i vekt på posene, samt gikk over til papirfolie som materiale på emballasjen, noe som ga pakningene et annet og mer eksklusivt uttrykk.

– Når vi gikk fra plast til papirfoliert emballasje fikk vi også i større grad formidlet at det er et høykvalitetsprodukt. Det er viktig å skille seg ut og vise at vi er en høykvalitets leverandør, det er noe vi jobber med kontinuerlig, sier Jørgensen.

Men endringen bød også på en del utfordringer som måtte løses. Nøttene må pakkes i modifisert atmosfære for å gi lang holdbarhet.

– For å holde på holdbarheten på nøttene må vi ha nitrogen i posene. Hvis de ikke er tette vil det lekke inn oksygen og over tid vil produktene harskne, forklarer Jørgensen.

Lang utviklingsprosess

Tre faktorer bidrar til harskning: oksygen, lys og salt.

– Så lenge vi klarer å fjerne i hvert fall to av disse faktorene kan vi sikre holdbarheten i hele holdbarhetstiden.

En lang utviklingsprosess ledet frem til de nye posene som kom til i tett samarbeid med leverandører og intern kunnskap.

– Vi er den eneste leverandøren som kan levere nøtteposter med lufttette nøtteposer med papirfolie, sier Jørgensen.

Produktkvalitet i fokus

En viktig suksessfaktor er ifølge produktutviklingssjefen å hele tiden gjøre små eller store grep for å forbedre produktkvaliteten.

– Vi jobber i alle ledd for å ivareta høy kvalitet på produktene. Fra innkjøp av råvarer og kvalitetskontroll av produktene til produksjon og emballasje.

Både gjennom design, markedsundersøkelser og ved å følge med på forbrukerhenvendelser, og vurdere hva de kan forbedre i prosess.

– Vi jobber kontinuerlig med hva vi kan gjøre for å få en mer skånsom prosess, bedre prosessbetingelser, bedre holdbarhet på produktene og kartlegging og revidering av leverandørene våre på nøtter, understreker Jørgensen og legger til at alt dette betyr at forbrukerne opplever at «Den lille nøttefabrikken» leverer god smak hele tiden.

– Det er alle de små knepene vi gjør i utviklingsarbeidet som bidrar til det. Det er et resultat av et langt og nitid arbeid fra dag til dag.

Smak i fokus

De møter mange utfordringer i utviklingsfasen: både ved det å finne et godt nok konsept som kan fungere både i handelen og hos forbruker, men også å finne den sammensetningen av produkter som bidrar til at de fremdeles oppfattes som en unik kvalitetsleverandør av den gode nøttesmaken.

Noe av det aller viktigste er derfor god kunnskap om hvor de får kjøpt de beste råvarene.

– Nøtter er ikke bare nøtter. Opprinnelse, hvor de blir produsert og hvordan nøttene blir prosessert internt hos oss har mye å si for det ferdige resultatet, sier Jørgensen.

De gode råvarene finner de ved hjelp av gode erfaringer og relasjoner med ulike leverandører, samt på internasjonale matmesser. De evaluerer kontinuerlig leverandørene sine slik at de kan se hvilke som leverer stabil, god kvalitet.

Et naturprodukt

Nøtter er et naturprodukt så det går ikke et eneste år uten at en avling slår feil et eller annet sted i verden.

– Nøtter er lite prosessert. Det vil si at vi er veldig påvirket av avlingene i de forskjellige landene. Derfor er det viktig med gode relasjoner til våre leverandører, og tydelige kvalitetskrav. Vårt mål er å levere samme kvalitet hele veien, slår Jørgensen fast.

Det settes derfor inn mye ressurser på råvarebiten.

– For hver leveranse går vi inn og har en fysisk mottakskontroll, sier han og vektlegger betydningen av deres interne smakspanel.

– Sensorisk analyse er den absolutt viktigste analysen vi utfører.

En morsom reise

Noe av det morsomste ved å jobbe i Den lille nøttefabrikken er ifølge Jørgensen og Sandmæl at markedet hele tiden er i bevegelse, noe som krever kreativitet.

– Det har vært en morsom reise som har ført til at norske folk bruker mer penger på nøtter enn andre land vi sammenligner oss med, sier Sandmæl, som tror det handler om introduksjon av nøtter i mange sammenhenger og smaker, fra usalta til helgefavoritten chilinøtter.

– Vi har nå produkter og konsepter som leverer til alle døgnets tider og hele uka.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse