loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
REDUSERER MATSVINN: – Forbrukere kan redusere matsvinnet sitt med opptil 47 prosent ved å felge fryst fremfor ferskt, sier Malin Valdal Corneliussen i Findus. (Foto: Findus)

Vil øke forbruket av norske, fryste grønnsaker

Synnøve Prytz Berset / 2018-07-03 09:59:29

Norfryg-prosjektet har gitt Findus en bedre forståelse for hvordan forbrukerne opplever produktene deres.

Ifølge Malin Valdal Corneliussen, markedsdirektør i Findus, er det et overordnet mål for Norfryg-prosjektet å øke forbruket av norske, fryste grønnsaker gjennom et mer attraktivt og tilgjengelig tilbud.

– Den norske grønnsakssesongen er kort og svinn på tradisjonell lagring er høy. I tillegg har vi en økende importandel av grønnsaker utenfor norsk sesong, sier Corneliussen.

Bærekraftig alternativ

Norfryg-prosjektet målsetter derfor også å, gjennom forskning, legge forholdene bedre til rette for økt norsk grønnsaksproduksjon, innovasjon og foredling. I tillegg har norske fryste grønnsaker et betydelig potensiale med hensyn til å være et mer bærekraftig alternativ enn importerte grønnsaker.

– Hvilke erfaringer har dere hatt i prosjektet?

– Prosjektet pågår fortsatt og resultatene er konfidensielle, men vi har fått mye bedre forståelse for hvordan forbrukeren opplever produktene våre. I tillegg har vi testet ut et betydelig utvalg nye råvarer, blant annet persillerot, gulbete og rød rosenkål, sier hun.

Store planer

De utfører også innovative forsøk innen fryseteknologi samt bygger kunnskap om næringsinnholdet i produktene og hvordan de påvirkes av prosessering.

– Planer om endringer på produkter/frysedisker som følge av innsikt dere har fått i løpet av prosjektet? Hvilke?

– Det kan vi dessverre ikke dele på det nåværende tidspunkt, men vi har noen store tanker og planer, sier Corneliussen, og påpeker at den fryste kategorien er i sterk vekst.

– Den globale trenden på fryst tilsier at veksten skal fortsette. Dette betyr jo at fryste grønnsaker fortsatt har et stort potensiale som kan hentes ut, sier hun.

Redusert matsvinn

I dag kastes 1/3 av all mat. For å nå målsetningen om øke konsum av grønnsaker, er det derfor samtidig viktig å parallelt jobbe for å redusere matsvinnet, poengterer Corneliussen.

– Her har fryst et stort fortrinn, siden forbrukere faktisk kan redusere matsvinnet sitt med opptil 47 prosent ved å velge fryst fremfor ferskt. De fryste grønnsakene holder seg ferske lenge, og man kan ta opp fra fryseren de mengdene man trenger til hvert måltid.

Ett svar til “Vil øke forbruket av norske, fryste grønnsaker”

  1. Odd sier:

    nytter ikke komme med «nye produkter» hvis det er til standard findus pris..for da er kjedenes alternativ bedre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse