loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KREVENDE: Nøyaktighet og kvalitet i alle ledd er helt essensielt for å holde seg i tet, forklarer HR sjef ved Bakehuset, Hilde Melfald, og bakerisjef Arild Aamodt i Bakehuset Møllhausen Økern. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Økt brødproduksjon med «fri flyt»

Synnøve Prytz Berset / 2018-02-12 09:17:02

Bakehuset har de siste årene vært gjennom en endrings­prosess med fokus på økt kompetanse og digitalisering. – Det handler om å gi de ansatte et kunnskapsløft for å kunne møte den teknologien vi må forholde oss til hver dag, sier HR sjef Hilde Melfald i Bakehuset.

Prosessen startet da NorgesGruppen tok over som eiere og ønsket økt konkurransekraft. Målet med endringsprosessen var blant annet å få bedre linjeproduksjon, og klare å produsere flere brød og deigemner, av riktig kvalitet, per time.

Noe av det som ble gjort for å nå denne målsettingen, var å installere tanker med flytende råvare som blir tilført deigene, såkalt «fri flyt».

– Med denne produksjonsmåten er man litt tilbake til slik man gjorde det da man opprinnelig begynte med baking: Man bløtlegger korn og har lange liggetider etter elting, noe som gir bedre ferskhet og smak, forklarer bakerisjef Arild Aamodt i Bakehuset Møllhausen Økern, og legger til at de også har fått mer automatisert pakkeutstyr, samt maskiner som er mer ergonomiske slik at folk kan stå lenger i jobben.

Også ut mot forbrukeren har det skjedd en bevisstgjøring i forhold til hva man ønsker seg, supplerer HR sjef i Bakehuset, Hilde Melfald. Og de ønsker seg sunnere og grovere produkter.

– Vi følger hele tiden markedet tett for at forbrukerne får det de trenger og vil ha. Og at de får det som står på varedeklarasjonen, sier Aamodt.

Grovere og sunnere

Da Bakehuset ble kjøpt opp av NorgesGruppen ble de mer tydelig i butikk når det gjelder merking av grovhet og sunnhet. Bakehuset skal blant annet være helt i front når det gjelder å ha minimalt saltinnhold i bakervarene sine.

– Vi har inngått samarbeidsavtale med helsedirektoratet om å komme under 0,9 gram salt per 100 gram ferdigvare, og etterstreber produkter som er nøkkelhullsmerkede, sier Aamodt.

I 2016 startet de også med såkalte småbrød, brød med 2/3 størrelse. Dette gjorde de for å ta bort store deler av matsvinnet og samtidig nå ut til den stadig økende andel av mindre husholdninger.

– Vi har også fått installert produksjonsutstyr som veier ut helt nøyaktig. Dermed unngår vi svinn, sier bakerisjefen.

I tillegg har de i mange år hatt en avtale med en bonde som bruker alt av matsvinn fra produksjonen, og butikkene, til dyrefôr.

– Slik sørger vi for at alt vi produserer tas vare på, noe det også ble mer fokus på etter at NorgesGruppen kjøpte oss i 2012, sier Aamodt, og legger til at bonden har like stramme rutiner i forhold til Mattilsynet som Bakehuset.

Digitalisering

For å bli mest mulig konkurransedyktig i dagens marked er digitalisering et viktig satsingsområde.

Bakehuset har tatt i bruk datasystemet M3, som bidrar til å effektivisere bedriften og unngå svinn.

– Samtidig som vi produserer, legger vi inn info i M3, slik at du får oversikt over pågående produksjon og kostnadskalkyler, sier Aamodt.

De ansatte har fått opplæring i systemet, og har måttet tilpasse seg en ny måte å jobbe på. I denne prosessen har det vært avgjørende at de som arbeider her har gode nok data- og norskkunnskaper. Derfor har Bakehuset gjennomført en rekke kurs i norsk og data for ansatte.

– 90 ansatte som har vært her i mange år har gjennom praksisordningen tatt fagbrev. Vi tror operatører med økt kompetanse arbeider mer effektivt og selvstendig, finner nye løsninger og gjør mindre feil. Dessuten bidrar dette til å bli bedre kjent med verdikjeden og en bevisstgjøring rundt hva man holder på med, sier Melfald.

Lederutvikling

I løpet av en toårsperiode har også 80 avdelingsledere og bakerisjefer fått lederutviklingskurs.

– Lederutviklingsprogrammet tar blant annet for seg: Lederrollen i praksis, kommunikasjon, coaching, endringsledelse, implementering og delegering. Dessuten skal alle gjennom et forbedringsprosjekt på sin avdeling som til slutt skal presenteres, sier Melfald.

– Dette blir målt i kroner og prosent, eller i kilo når det er matsvinn som er målsettingen i det aktuelle prosjektet, sier Aamodt.

Bakehusets produksjon starter hver dag med et morgenmøte med kortintervallskontroll hvor man måler det siste døgnet.

– Samtidig har hvert bakeri kontinuerlig forbedringsprosjekter på gang.

PRODUKSJON: – Det er viktig å passe på at vi holder høy kvalitet på alt vi lager, sier Mattias Skalstad, som jobber med produksjon av wiener og ciabatta. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Korte frister

Bakeriet skal levere ferskvare med god kvalitet hver eneste dag.

– For oss er det slik at kundene våre legger inn bestillinger for neste dag. Det er korte frister, og vi må nullstille oss og levere. Du kan si at vi er oppe i eksamen hver dag, sier Aamodt.

Han tror den viktigste ingrediensen i suksessoppskriften er nøyaktighet og kvalitet i alle ledd; fra baking, til pakking og transport.

– Jeg tror det handler om alle disse prosessene. At man i produksjonen er nøyaktig, dedikert og leverer høy kvalitet samt riktig mengde bakervarer ut til kunden hele tiden. Det er helheten av alle tingene vi gjør som skal sørge for at vi er helt i front, sier Aamodt.

Må ligge foran

For å nå målene sine er Bakehuset avhengig av at hele selskapet jobber sammen. Det er mange avdelinger som bidrar til det gode resultatet; fra regnskap til salg og produksjon.

– Det er viktig for oss å ligge i forkant. Vi hopper ikke etter de andre, men omvendt, for å gjøre NorgesGruppen best i klassen, sier Melfald og blir supplert av Aamodt.

– Et eksempel er de små brødene. Her var vi først ute.

For 2017 hadde Bakehuset et mål om å nå en omsetning på 1,5 milliard kroner, noe de klarte.

– Investeringsvilligheten er stor fordi vi leverer både på topp og bunnlinjen, sier Aamodt.

Det fører til mer innovative løsninger, bedre utstyr og maskiner som gir motivasjon og rom for utvikling.

– Generelt har vi ansatte som er engasjerte og fleksible. Det er helt nødvendig for sikre at vi er konkurransedyktige, avslutter bakerisjefen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse