loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
LITE UTVALG: Da Monica J. Helmann ble cøliaker oppdaget hun at utvalget av glutenfrie produkter var svært lite. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Ønsket flere glutenfrie alternativer

Synnøve Prytz Berset / 2018-11-28 09:41:48

Som diabetiker og senere cøliaker opplevde Monika J. Helmann utfordringer i forhold til å få i seg riktig næring. – Jeg har levd med persontilpasset mat nesten halve livet.

– Den gang i 2008 var det et veldig lite utvalg, det ga meg motivasjon og energi til å gjøre noe med det, forteller Monika J. Helmann.

Dermed startet hun å bake og eksperimentere på kjøkkenet hjemme. Det ble starten på Det Glutenfrie Verksted.

– Etter hvert har det blitt ganske populært å spise glutenfritt. Fokuset øker på helse, miljø og mat, og forbrukerne blir mer bevisste og opplyste. Da vil dette med glutenfritt være en del, sier Helmann.

Gode tilbakemeldinger

I mai 2014 lanserte hun sine fire første produkter, og fikk veldig mange gode tilbakemeldinger.

– At det var økologisk, fokus på mindre sukker og mer fiber var positivt, sier hun.

Siden starten har hun lansert 25 ulike produkter, og har distribusjon i alle dagligvarekjedene, nettbutikker og fri for matkasser.

– Vi fikk utmerkelsen årets glutenfrie bedrift i 2015, og kreativt forum ga meg utmerkelse for pakningsdesignet, forteller Helmann og legger til at hun etter hvert har måttet gå fra papir til foilposer på grunn av volum.

Må være våken

I januar i år inngikk hun samarbeid med forskere ved UiO. For hver pose Det Glutenfrie Verksted selger går det et beløp til forskning på enklere måte å diagnostisere cøliaki.

– Her foregår det mye spennende forskning. De ser på disposisjon for cøliaki, og hvorfor er noen disponert.

Forbrukerne er ansvarlig for valgene sine, men det er basert på hva man kan og vet. I forhold til alle rådene forbrukerne får, hva skal de tro på i forhold til alle intoleransene, spør Helmann.

– Man må være våken som forbruker. Myndighetene er også en viktig brikke, i form av matinformasjon, intensjonsavtale for sunnere kosthold, nøkkelhull og helsesamarbeid, sier Helmann som først og fremst finner sin motivasjon i kommunikasjonen med forbrukerne.

– Små aktører kan også bidra til å gjøre en forskjell.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse