loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
HJEMMEDYRKET: Tabasco-chilien høstes fremdeles fra familiens chiliåkre på Avery Island i Louisiana. (Foto: McIlhenny Company)

Saus med kultstatus

Synnøve Prytz Berset / 2018-09-04 08:00:48

I år er det 150 år siden Edmund McIlhenny startet å eksperimentere med å lage saus av rød chili.

Tabasco-sausen har tålt tidens tann og produseres fremdeles på samme måte som i starten. Edmund McIlhenny høstet i 1868 sin første Tabasco chiliavling på Avery Island i Louisiana hvorfra han skapte en piquant saus. Ingrediensene, oppskriften og prosessen som han brukte da han lagde sausen den gangen har stort sett vært uendret siden.

– Tabasco-sausen består av tre ingredienser, tabasco-chili, salt og eddik. To av dem moser vi og modner i eikefat i tre år. Ingen annen produsent av chilisaus gjør det, sier John E. Simmons, senior landbruksansvarlig for McIlhenny Company, Avery Island Louisiana, og medlem av sjette generasjon av McIlhenny-familien som er involvert i produksjonen av Tabasco Brand-produkter.

– Oppskriften vår har virkelig bestått tidens test, sier Simmons.

Matelsker

Han kan fortelle at tippoldefaren i første omgang lagde sausen for seg selv, familie og venner. Han ønsket å legge til smak og krydder på maten.

– Han elsket mat og laget sausen først for seg selv. Jeg tror all virkelig god mat starter slik, sier Simmons.

På oppfordring fra familie og venner bestemte Edmund seg for å begynne å dyrke chili i stor stil og selge den hjemmelagde sausen sin, noe som ble starten på sausens 150 årige historie. Noe av den første maten folk brukte Tabasco på var østers, en veldig populær matrett i Louisiana som går veldig godt sammen med Tabasco-sausen.

Fra juss til tabasco

Før Simmons ble med i familiens virksomhet i 2014 praktiserte han som jurist.

– Men jeg håpte alltid at jeg skulle få muligheten til å dra hjem. Derfor nølte jeg ikke da de kontaktet meg for å høre om jeg var interessert i å begynne og arbeide i familiebedriften.

Han måtte likevel gjennomgå intervju og konkurrere med fire av søskenbarna sine for å få jobben. Etter det brukte han et år på å lære alt om virksomheten, fra å jobbe i pepperfeltene, til reparasjon av eikefat og hvordan sausen lages.

– Bare da kunne jeg fylle rollen jeg har i selskapet nå, understreker han, og legger til at han har verdens beste jobb.

KVALITET: – Hvis du kjøper en tabasco flaske skal den smake likt uansett hvor du er, sier John E. Simmons i McIlhenny Company. (Foto:Synnøve Prytz Berset)

Innovasjon, nye smaker og produkter

Tabasco-sausen selges i dag i 185 land rundt om i verden. Men for å holde seg relevante i markedet, og tilfredsstille forbrukernes økende preferanse for sterk saus, har det vært nødvendig å utvide produktutvalget.

– Vår familie av smaker omfatter en rekke smaker fra jalapeños, grønn tabasco til Tabasco Habanero, min personlige favoritt, en saus i karibisk stil som er sterk, men samtidig fruktig og balansert, forklarer Simmons.

Han tror en suksessfaktor for bedriften er at de kontinuerlig er i forkant av innovasjonstreder.

– En av de viktigste tingene vi har gjort som selskap er å sørge for at vi hele tiden fortsetter å ligge foran globale smakstrender. Et eksempel på dette er Chipotle sausen vi lanserte i 2001, sier Simmons.

Chipotle-sausen er en fyldig mellomsterk saus laget av langtidsrøkt rød jalapeño.

– Nå er denne overalt i verden.

Familieeid

– Hvilken betydning har historien bak Tabasco-sausen og det at selskapet fremdeles drives av samme familie?

– Jeg tror det har en rekke fordeler, ikke minst trofasthet til prosessen, understreker Simmons.

Som familieeid selskap er det mindre press, tror han. Selskapet gir mulighet for å prøve ut nye ting og feile.

– Hvis vi for eksempel hadde eiere på Wall Street eller andre med rent kommersielle interesser ville vi ikke kunne drive på samme måten. Vi kan gjøre ting sakte, tålmodig, riktig. Den måten vi ønsker å gjøre det, forklarer Simmons og legger til at de også har en genuin stolthet i forhold til bedriften som er vanskelig å forklare.

– Om du går ned gaten i Avery er det stor sjanse for at du møter noen som jobber i selskapet eller har familie som har jobbet der tidligere og har samme trofasthet til selskapet og produktet. Å ha ansatte som er så investert i produktet tror jeg fører til at du lager det perfekte produktet. Igjen og igjen, sier han engasjert.

Velkjent logo

Ideene til nye varianter, smaker og bruksområder får de fra hele verden.

– Vi har et globalt fotavtrykk og er dermed eksponert for mat og smakstrender over hele verden.

Ofte er det selskapets kokker som kommer opp med ideene, forskning- og utviklingsavdelingen utvikler produktet sammen med familien som avgjør om det passer med merkevaren.

I 1927 fornyet McIlhenny flasken med moderne skrukork og Tabasco-sausen fikk den velkjente ruterformete logoen som så å si har vært uendret siden den gang.

– Diamantlogoen er en av de mest kjent i hele verden. Folk vet at også at vi leverer konsistent kvalitet hver gang. Hvis du kjøper en tabasco flaske skal den smake likt uansett hvor du er, sier Simmons, som kan fortelle at tippoldefaren Edmund brukte sausen på nesten all maten han spiste, noe familien har fortsatt å gjøre.

– Vi sier den går til alt og bruker den på all mulig mat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse