loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
SJOKOLADE: Nestlé selger nå en rekke av sine kjente sjokolademerker til Ferrero. (Foto: Nestlé)

Selger sin amerikanske sjokoladevirksomhet

/ 2018-01-17 15:49:05

Nestle kunngjorde i går at de selger sin amerikanske sjokoladevirksomhet til Ferrero for 2,8 milliarder dollar.

I 2016 omsatte Nestlé sjokolade og godteri for om lag 900 millioner dollar i USA.

– Med Ferrero har vi funnet en strålende eier for vår amerikanske sjokoladevirksomhet. Samtidig gir salget oss muligheten til å investere og drive innovasjon i en rekke kategorier hvor vi ser sterk fremtidig vekst og ønsker å beholde en ledende posisjon, som dyremat, flaskevann, kaffe, frosne måltider og spedbarnsernæring, sier konsernsjef Mark Schneider i Nestlé.

Nestlés amerikanske sjokoladevirksomhet står for om lag tre prosent av omsetningen til den amerikanske delen av Nestlé-konsernet. Porteføljen består blant annet av sjokolademerker som Butterfinger, Crunch, BabyRuth, 100Grand, Raisinets, Chunky, OhHenry! og SnoCaps, samt lokale godterimerker som SweeTarts, LaffyTaffy, Nerds, FunDip, PixyStix, Gobstopper, BottleCaps, Spree og Runts.

Transaksjonen inkluderer ikke Nestlés ikoniske serie med bakevarer, Toll House. Nestlé er fortsatt dedikert til å drive vekst gjennom sine internasjonale sjokolademerker, inkludert KitKat.

Med en omsetning på 26,7 milliarder CHF i 2016, er USA Nestlés største marked. Man finner Nestlé-produkter i 97 prosent av alle amerikanske husholdninger, gjennom merker som Purina, Nestlé Pure Life, Coffee-Mate, Gerber og Stouffer. Selskapet sysselsetter 50.000 personer på mer enn 120 steder i USA, inkludert 77 fabrikker og 10 forskningssentre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse