loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ENDRINGSPROSESSER: – Vi står i flere store endringsprosesser som beslaglegger store ressurser, og vi setter nå i gang tiltak raskt for å rette opp kursen, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg om Norturas svekkede resultat. (Arkivfoto)

Svekket resultat for Nortura

/ 2018-02-16 08:00:53

Norturas driftsresultat før skatt endte på 70 millioner kroner for 2017. Det er 391 millioner kroner svakere enn året før.

Nortura sitt driftsresultat i 3.tertial svekkes med 295 millioner kroner målt mot fjoråret. Overgang til grossiststyrt distribusjon, ubalanse mellom råvare og etterspørsel, samt implementering av ny IT-plattform er hovedårsakene til et svekket resultat, skriver Nortura i en pressemelding.

– Dette resultatet er ikke i tråd med de ambisjonene vi har. Vi står i flere store endringsprosesser som beslaglegger store ressurser, og vi setter nå i gang tiltak raskt for å rette opp kursen, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

Vil snu utviklingen

Nortura har vært gjennom flere krevende omstillingsprosesser; som overgang til grossiststyrt distribusjon og pakking i papp. Dette har resultert i betydelige driftsmessige utfordringer og resultert i at varene ikke har kommet i posisjon tidsnok og dermed tapt seg i verdi.

– Det er viktig for kjøtt- og eggprodusenter at Nortura er sterke. Resultatet i 2017 er for svakt for å oppfylle ambisjonene på vegne av den norske bonden. Jeg har tro på at Nortura med tiltakene som nå iverksettes vil klare å snu utviklingen, sier Trine Hasvang Vaag, styreleder i Nortura.

Konkrete planer

De skal blant annet gjennomføre et forbedringsprogram med konkrete tiltak over tre år for å forbedre konsernets resultat. Disse tiltakene er knyttet til lønnskostnader, utbetalingspris til produsentene og en mer økonomisk bærekraftig distribusjon og verdikjede.

– Vi må fremover klare oss med færre årsverk i administrative stillinger, og vi må få mer verdiskaping ut av hver lønnskrone. Vi har konkrete planer for hvordan vi skal bedre resultatet, og skal se effekt allerede i 2018, sier Kolberg.

Økt merkevarehandel

Økt salg av pølser og kylling har gitt økte markedsandeler gjennom året.  Nortura sine salgsvolum til dagligvarehandelen økte i 2017 sammenlignet med året før, og for første gang på mange år har det vært økning i merkevareandelene for Nortura.

– At vi endelig har snudd utviklingen og ser økning i vår merkevareandel er et viktig lyspunkt. Vi ser også at merkevarene klatrer på omdømmekåringene, og opplever at de er attraktive hos forbrukerne, sier Kolberg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse