loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MINDRE PLASS: Mercadona-kjeden har 37 prosent markedsandel for laks i Spania. Bildene viser at laksens plass i fiskedisken er redusert i et av deres supermarkeder. Mens laksen ble solgt for 5,50 Euro i 2014 var prisen 9,95 Euro i 2016. (Foto: Norsk Sjømatråd)

Lakseeksporten til Europa går tilbake

Synnøve Prytz Berset / 2017-02-06 09:28:10

Sjømatåret 2017 har startet med økte laksepriser. Samtidig selges det mindre laks i Europa.

Norge eksporterte 70 100 tonn laks til en verdi av 5,3 milliarder kroner i januar. Reduksjonen i eksportvolumet til EU var 5 400 tonn, mens den totale nedgangen i volum var 2 700 tonn. Verdien økte med 1,1 milliard kroner eller 25 prosent, sammenlignet med januar i fjor.

– Starten på sjømatåret 2017 er preget av det reduserte utbudet av laks til Norge og fortsatt høye priser. Det bidrar til at det selges mindre laks i Europa. Mer laks finner imidlertid veien til USA og Asia. På grunn av sent innsig og dårlig vær har det blitt landet mindre torsk i januar. Det har ført til høyere eksportpriser på fersk torsk, inkludert skreien som nå er i sesong, men volumene er redusert, sier kommunikasjonsdirektør Geir Håvard Hanssen i Norges Sjømatråd i en pressemelding.

Laksen får mindre plass

Gjennomsnittsprisen for fersk hel laks har gått opp fra 55,56 kroner i januar 2016 til 72,37 kroner per kilo i årets første måned. Polen, Frankrike og Danmark var største mottakere av laks fra Norge. Mindre tilgang og høyere priser påvirker tilbudet av laks i viktige europeiske eksportmarkeder. Spania må laksen vike plass for andre fiskeslag i fiskediskene.

– Spanjolene er glad i sjømat og de har et bredt utvalg å velge mellom. Ved inngangen til 2016 fikk laksen stor plass i fiskediskene. Etter hvert som prisene har steget har den i økende grad fått mindre plass til fordel for andre sjømatprodukter, sier fiskeriutsending til Spania Hildegunn Osmundsvåg i Norges sjømatråd.

Større andel bearbeides

Som følge av høy laksepris bearbeides en større andel av laksen som går til Europa. Størrelsen på forpakningene reduseres og prisen ut til forbruker øker.

– Vi ser eksempler på at enkeltprodukter av fersk laks i Tyskland har steget med nær 30 prosent siden oktober 2016. Her må man i enkelte butikker betale 300 kroner per kilo for ferdigpakket laks. Samtidig er prisøkningen i flere markeder ennå ikke tatt fullt ut mot konsument, sier lakseanalytiker Paul Aandal i Norges sjømatråd.

Styrket posisjon i USA

Selv om det selges mindre laks til Europa er det fremdeles sterk etterspørsel etter laks i det globale markedet. Eksporten til USA økte med 1045 tonn siste måned, sammenlignet med januar 2016.

– Norsk laks styrker posisjonen i USA og tar markedsandeler i et voksende marked. Markedsandelen i volum har økt fra 12 prosent i 2015 til 13 prosent i 2016. I USA lanseres det nye lakseprodukter i samarbeid med de store supermarkedkjedene. Det har bidratt til en økning i eksportvolum med 30 prosent, mens verdien har økt med 155 millioner kroner fra januar i fjor. Samtidig har tilbudssituasjonen for laks skapt et urolig marked. Det er stor usikkerhet rundt prisutviklingen fremover, sier fiskeriutsending til USA Egil Ove Sundheim i Norges sjømatråd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse