loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Sjokoladetest: Den britiske avisen The Guardian har fått et testpanel til å sjekke hvilken sjokolade de likte best: Kvikk-Lunsj eller KitKat. (Foto: Shutterstock)

Kvikk Lunsj «knuste» KitKat

Synnøve Prytz Berset / 2017-05-22 09:44:36

Først tapte KitKat varemerke-kampen i retten. Så ble den utklasset av Kvikk-Lunsj i en sjokoladetest.

I over 11 år har Nestlé kjempet for å varemerke KitKat-sjokoladen. I forrige uke avviste domstolen i Storbritannia igjen anken til KitKat om å registrere den firefingrede formen som et britisk varemerke, skriver den britiske avisen The Guardian.

Sjokoladetest

Den største konkurrenten til KitKat er Kvikk Lunsj, som produseres av Freia i Oslo og eies av Mondelez, som er en stor konkurrent for Nestlé.

Kit Kat ble produsert for første gang i 1935, og Kvikk Lunsj i 1937. Begge sjokoladene består av fire sjokoladestenger med kjeks som kan brekkes av en etter en.

Men hvilken sjokolade er best? Det ville The Guardian undersøke, og ved hjelp av et testpanel testet de sjokoladene ut ifra følgende kriterier: utseende, følelse, knekkelyd, smak, knaskevennlighet og konsistens.

Slått på flere områder

Resultatet ble som følgende: Kvikk Lunsj endte opp med 24 av 30 poeng og Kit Kat med 17 poeng.

Panelet mente at Kvikk Lunsj-sjokoladen var: fyldigere, så bedre ut, hadde en tydeligere knekk når den ble delt opp, samt at sjokoladen var mer europeisk enn KitKat, med en rundere, luftigere og fyldigere smak. Det viste seg også at Kvikk Lunsj veide 5,5 gram mer enn KitKat og har bredere striper.

– Det er offisielt. KitKat er ikke bare et ikke-unikt varemerke, det er ikke engang den beste firefingrede sjokoladen i Europa, konkluderte avisen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse