loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SNUOPERASJON: Oppussingen av butikken har vært en sentral del av den vellykkede snuoperasjonen Askim Frukt- og Bærpresseri har gått igjennom de siste ti årene, forteller bedriftens kvalitet- og utviklingssjef, Lars Erik Pettersen, og daglig leder Astrid Lier Rømuld. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Har sesongene i ryggmargen

Synnøve Prytz Berset / 2017-10-02 09:40:40

Askim Frukt- og Bærpresseri har vært gjennom en stor snuoperasjon de siste årene. Men ennå sitter årstidene i ryggmargen til de som arbeider her. – Høsten er vår glanstid, sier daglig leder Astrid Lier.

Kjør ut av Oslo. Forbi Tusenfryd, Ås, gjennom det åpne jordbrukslandskapet. Så tar du av mot Askim og finner veien til Askim Frukt- og Bærpresseri i Østfold. Gå inn i den nyoppussede butikken og opplev et historisk sus fra gamle flasker og utstyr fra 80 år tilbake, da presseriet startet opp.

I taket henger moderne glassinstallasjoner, på bordene ligger delikate gavepakninger spekket med smaksopplevelser, og i et hjørne finner du en rustikk kafé som tilbyr mat og drikke fra lokale produsenter i området.

– Grunntanken vi hadde da vi skulle pusse opp butikken var å skape en opplevelse, sier daglig leder Astrid Lier Rømuld i Askim Frukt- og Bærpresseri. Hun påpeker at Askim Frukt- og Bærpresseri nå har blitt en destinasjon turister og folk i nærområdet drar til for å oppleve noe særegent for denne regionen.

– Det er mye stolthet knyttet til lokale matbedrifter og lokalt håndverk, sier hun.

Rød tråd

Siden Rømuld tok over som daglig leder for nesten ti år siden har hun lagt vekt på å skape en rød tråd gjennom hele bedriftens markedsføring; fra flasker til nettside, butikkbesøk, annonser og produktkatalog. Alt skal ha en gjenkjennelseseffekt.

Askim Frukt- og Bærpresseri ble etablert i 1936 av lokale eiere som ønsket å etablere et presseri for leiepressing av frukt og bær for hageeiere.

– Den første bestyreren var en kvinne. Grunnen til dette var at man mente kvaliteten måtte være like bra som kvinner ville ha det når de syltet og saftet selv, forteller Rømuld.

Det hele startet med en liten presse og tradisjonelt håndverk. Folk hadde med seg bær og glassflasker av forskjellig slag.

– Helt frem til 60-tallet, da fikk vi vår egen flaske, designet av Moss Glassverk. Et klassisk design som er godt kjent.

Omfattende omstrukturering

Bedriften har gått gjennom en omfattende omstrukturering siden Rømuld startet her. Med bakgrunn innenfor ressursøkonomi fra landbrukshøgskolen på Ås og ti år i Orkla så hun et potensial i forhold til markedsføring og merkevarebygging.

– Så vi begynte å jobbe med merkevaren vår. I 2011 pusset vi opp butikken, i 2013 ansatte vi salgssjef og kom i dialog med IKEA, og samme år fikk vi inn Lars Erik Pettersen som hadde kompetanse på kvalitet og utvikling, forteller hun.

I løpet av ti år har bedriften gått fra omkring 13–14 millioner til 53 millioner kroner som var fjorårets omsetning.

– I perioden har vi gjort betydelige investeringer og oppgraderinger, sier Rømuld.

Rekreasjon

Oppskriften har vært å tenke nytt og samtidig være tro mot grunnideen og de klassiske produktene.

– Vi skal ivareta unikheten vår, men med min erfaring fra Orkla så jeg at det også var nødvendig med produktutvikling, både i forhold til nye varianter og emballasje, understreker Rømuld.

Indre Østfold har en sterk lokal tradisjon for plukking av frukt og bær som bedriften har ivaretatt. De tar inn rabarbra, solbær, rips, bringebær og epler fra hageeiere i området, som får hente ut resultatet i bedriftens karakteristiske glassflasker.

– Det er mye rekreasjon i det å plukke frukt og bær. Og folk har blitt mye mer bevisste i forhold til det å ivareta disse fantastiske ressursene i sesongen, sier Rømuld og legger til at i fjor var over 60 prosent av eplene de presset fra hager.

Nye satsingsområder

Samfunnet har gjennomgått store endringer siden oppstarten i -36. Da var det ingen import av frukt og bær, og det var helt essensielt å få konservert frukt og bær i sesong og lagre det til vinteren.

– De lange køene med folk som skulle levere frukt og bær, fra den tiden, er historie. Men det er viktig at vi snakker om de som fortsatt plukker, understreker Rømuld.

– Litt av utfordringen da jeg begynte her i 2007 var at vi kun forholdt oss til hageeiere, og årene varierte veldig i forhold til råvaretilgangen det aktuelle året, forklarer Rømuld.

Målet ble derfor å jevne ut råstofftilgangen.

– Derfor ble kontakten med dyrkerne viktig for oss. Det gir oss en jevnere råstofftilgang, sier Rømuld.

I 1997 lanserte bedriften også sin første kaldpressede rapsolje, og fra 2005 har de tappet rapsoljen Odelia, som eies av Norsk Matraps. De utfører også leieproduksjon for aktører i bransjen.

I 2016 ble bedriften FSSC-22 000 sertifisert, noe som er viktig for å kunne møte kunders krav i framtiden.

FORBRUKERFOKUS: De senere år har Askim Frukt- og Bærpresseri lagt vekt på å tilpasse produktutvalget mer til forbrukermarkedet. – Vi er blitt en stor julegavebutikk. Det handler om at folk har mye, men ønsker noe som kan spises eller drikkes, sier daglig leder Astrid Lier Rømuld. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Timing

Det lokale salget er viktig for Askim Frukt- og Bærpresseri. I tillegg har de kommet inn på det regionale dagligvaremarkedet og er i cirka 200 dagligvarebutikker rundt Oslofjorden.

– Og så syntes vi det er veldig stas å ha kommet inn i IKEAs sju varehus her i Norge. De stiller strenge krav, noe som er bra, det er med på å skjerpe oss, sier Rømuld.

De eksporter også Ritni, presset råsaft av blåbær, til Kina, Japan og Tyskland.

– Norge og Norden klinger godt i disse landene, sier hun.

Både Rømuld og Pettersen understreker at satsingen trolig ikke hadde blitt en suksess om ikke timingen hadde vært så bra. Det har de siste årene vært en økt bevissthet rundt de lokale mathistoriene.

– Denne trenden i tiden har vært viktig for oss i den utviklingen vi har vært gjennom. Siden vi har holdt på siden 30-tallet opplever vi at vi har ekstra god troverdighet i dette markedet, påpeker Rømuld.

De fire sesongene

Hos Askim Frukt- og Bærpresseri er det snakk om fire sesonger som sitter i ryggmargen til de som jobber her. Det starter med rabarbra i juni, så kommer bærsesongen etter sommeren, så eplene og julesalget til slutt.

– Det er like spennende hvert år hvor mye som kommer inn, påpeker Rømuld, og legger til at de som jobber her er spesielt glad i høsten.

– Høsten er vår glanstid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse