loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
TETT OPPFØLGING: – Det er viktig for oss å ha kunden i fokus. Vi støtter dem i å lage nye produkter og smaker, samt oppfølging i forhold til regelverket som er knyttet til det de lager, forteller Morten Andersen og Erik Sand i Alimenta. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Økt bevissthet omkring merking

Synnøve Prytz Berset / 2017-06-13 09:22:04

Nærings- og innholdsdeklarasjon av varer er noe bransjen er veldig opptatt av for tiden. – Vi krever at alt innhold er deklarert, og alle EU-regler fulgt, før vi tar det inn, sier Erik Sand i Alimenta.

Alimenta ble startet opp i 2002 Ulf Andersen. Han hadde tidligere jobbet med tilsetningsstoffer i en rekke bedrifter før han valgte å starte for seg selv.

Per i dag har virksomheten, som holder til på Hagan utenfor Oslo, vokst til 32 ansatte. Deres kunder er norske matprodusenter i alle kategorier, med hovedvekt innenfor kjøtt-, fisk- og bakeriindustrien.

I lageret, hvor man finner rad på rad med alt fra kavring, sukker og krydder, til olivenolje, stivelse og glutenfri soya, fraktes varer inn og ut. Varene er en god blanding av handelsvarer og varer de utvikler i forhold til funksjonalitet og smak.

– Disse utvikles i laben ut ifra kundens ønsker. Det kan for eksempel være et nytt grill- eller høstkrydder som kunden ønsker, sier daglig leder, Morten Andersen, i Alimenta.

Tilsetningsstoffer

Med en økt forekomst av allergier og flerfoldige sunnhetstrender blir forbrukerne stadig mer opptatt av å få vite hva matvarene inneholder. Ifølge kvalitetsleder Erik Sand i Alimenta handler mange forbrukere med følelser og tror at E-stoffer er veldig farlige.

– Faktum er at en stor del av e-stoffene er naturlige stoffer som stort sett er der for å sørge for at maten er trygg å spise, sier kvalitetslederen, som tror disse mytene har oppstått fordi motstandere av tilsetningsstoffer blant annet har skrevet bøker om temaet og fått stor medieoppmerksomhet.

E-stoffer betyr egentlig at tilsetningsstoffet er registrert og godkjent for bruk i mat.

– Det er mengden som avgjør om det ikke er anbefalt å bruke, sier Andersen, og legger til at dette også handler om matsvinnproblematikk.

– Man bruker tilsetningsstoffer for å få best mulig produkter. Det er en kombinasjon av smak, pris og sunnhet, sier han.

Stort fokus på matmerking

Nærings- og innholdsdeklarasjon er et fokusområde både for myndigheter og bransje for tiden.

– Man må deklarere i forhold til det man tilsetter. Lager vi for eksempel en ferdig miks til en kunde må vi beskrive hva som er i produktet og hvordan de skal deklarere det videre på sitt ferdige produkt, forklarer Andersen.

– Mattilsynet i Norge og hele Europa har fokus på dette nå. Alle som produserer mat til forbrukere må jobbe med å se på merkereglementet, sier han og presiserer at dette dreier seg om alt som befinner seg i produktet, ikke minst når det gjelder allergener: Disse må være tydelig merket.

Mange mennesker har blitt sensitive på allergener og andre ingredienser i maten, poengterer Sand. Derfor er det viktigere enn noen gang at forbrukerne får vite hva de kjøper.

– Alt produktet inneholder skal merkes på forsiden. Dette er et fokusområde både i mattilsynet og myndigheter for øvrig, og noe vi jobber med kontinuerlig, sier Sand, som har merket en økt bevissthet i bransjen omkring merking.

Alt skal deklareres

En stor andel av tilsetningsstoffene til Alimenta importeres. Selv om merkereglene varierer fra land til land, vet de fleste som eksporterer varer hvilke krav som gjelder, ellers får de beskjed om det.

– Vi krever at alt innhold er deklarert før vi tar det inn, og at alle EU-regler blir fulgt, sier Sand.

De har en godkjenningsprosess på alle nye leverandører og produkter.

– Vi risikoanalyserer også alt vi kjøper inn for krysskontaminering og kjente forurensninger. Ingen ønsker at noen blir syke av det man selger, sier Sand.

Følger opp underleverandører

Heldigvis foregår en stadig forbedring innenfor allergendeteksjon og merking, samt at flere useriøse aktører forsvinner fra markedet i takt med at reglene strammes inn, påpeker Andersen.

– For en virksomhet som oss er det avgjørende å ha oversikt og kontroll på dette området. Først og fremst for oss selv som virksomhet, men også for å sikre at kundene våre ikke får problemer.

For Alimenta er det derfor viktig å stille de samme kravene til underleverandørene som de stiller til seg selv. I et mattrygghetsperspektiv er langsiktige relasjoner til leverandører viktig for dem.

– Vi passer på at de kontinuerlig jobber med forbedringer og har systemene sine i orden, samt følger opp bøndene sine. Alle produkter skal analyseres og følges opp både i forhold til fremmedlegemer og andre forhold i råvaren.

Tett på alle prosesser

En av utfordringene selskapet står ovenfor er at kundene skal ha så billige varer som mulig. Men jo billigere varene er, jo større er risikoen og jo tøffere er vilkårene for bøndene og de som produserer råvarer.

– Det handler om å være tro mot systemene vi har og ikke gå på akkord med det, sier Andersen.

Rammeverket blir strengere, så deres utfordring er å ha et godt nok system i forhold til kravene som stilles til dem.

– Det viktigste vi driver med er at folk stoler på det vi gjør. Det er kjernen i det vi driver med. Dette krever at vi er tett på alle prosesser og det mener vi at vi er, sier han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse