loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
SMAKER: Skal det selge, må det smake godt. Det er ikke tvil om at Perny Emdal nyter en av de store suksessene blant Nidar-lanseringene de siste 30 årene – Smash. (Foto: Georg Mathisen)

Større endringer lykkes best

Georg Mathisen / 2017-11-17 09:28:43

Forbrukerne sier nei til nye produkter når endringene er for små. – Når vi begynner å bevege oss litt bort fra det som allerede finnes, blir det nye produktet mer attraktivt, forklarer Perny Emdal.

Emdal er senior produktutvikler hos Nidar. På TeMa-dag på hjemmebane viste hun frem oversikten over lanseringene de siste årene. I snitt viser den at det må til litt endringer for å få det til.

Større mulighet

– Der vi bare har gjort små endringer og nyhetsgraden er liten både for oss og for forbruker, lykkes vi ikke så godt i markedet. Når produktet begynner å bevege seg litt bort fra det som allerede finnes, blir det mer attraktivt. Det betyr større mulighet for at det blir værende i butikken og større betalingsvilje hos forbruker, forklarer hun.

Men det er snakk om en tendens, ikke om noen regel.

– Det kan gå galt. Hvis vi tar i for hardt, ikke forstår markedet eller prøver oss på noe der vi ikke har nok kunnskap om produktet, konstaterer Perny Emdal.

Mer mandler

Orkla Confectionery & Snacks Norge, der både Nidar, KiMs og Sætre inngår, gjør som mange andre: Tar med seg kjente merker over i tilstøtende kategorier. Polly fra peanøtter til peanøttsmør, Kornmo fra kjeks til knekkebrød.

– For det å etablere et merke, det er steintøft og koster skjorta. Det tar tid å lære folk nye merker.

Emdal bruker Marsipan i tynne skiver som eksempel på hvordan det gjøres. Nidar arbeidet ut fra at folk ville ha noe annet i tillegg til den marsipanen som allerede var på markedet.

– Vi utviklet en ny resept med mer mandler i marsipanen og ville lage en tynn og delikat bit, noe annet enn smågriser og juletrær. Vi fant ut at vi skulle lage tynne skiver dekket med sjokolade. Et litt mer voksent produkt med mørk sjokolade – en serveringsvariant som du kan ta frem til kaffen etter at du har servert en god middag. Så måtte vi balansere marsipansmaken og sjokoladen, beskriver hun.

MODERERER MARSIPAN: Marsipan i tynne skiver ga støtet til både maskinflytting og lønnsinnsparing på Nidar. Her er det marsipan til Gullbrød som er på vei mot sjokoladetrekket sitt.

Fabrikken

Så er spørsmålet, da, hvordan innovasjonen faktisk kan produseres.

– Hvordan kan vi bidra til å få fabrikken inn i den idégenereringen? spør teknisk sjef Ole Jørgen Austli, fremdeles med marsipanen som eksempel.

– Vi visste at vi lager Kremtopper og Mokkabønner. Så hadde vi en robothåndteringslinje som plukket marsipan og puttet den i beddinger. Dessuten hadde vi et juleverksted hvor vi laget marsipan, og som vi ønsket å automatisere.

Da esken til marsipangrisen ble endret til samme størrelse som esken til mokkabønnene, kunne den manuelle plukkingen erstattes med robot. De tynne skivene kunne legges i eske med samme størrelse. Så ble maskinen flyttet to etasjer opp.

Millionsparing

– Så flytter vi flere maskiner sammen, strømlinjeformer og prøver å få til en direkteflyt i produksjonen. Dermed kan vi bruke investeringene i dette prosjektet til å få til innovasjon. Vi får større produkter i butikken, bedre synlighet, flere produkter på pall og går fra ti til fem operatører, som bidrar til bedre kalkyle på produktene, skisserer Austli.

Det blir resultat av å ha flere tanker i hodet samtidig:

– Så lanserer vi nye produkter, og så sparer vi lønnskostnader samtidig som vi reduserer vedlikeholds- og rengjøringskostnadene ved at vi har flyttet sammen ting.

Det hele handler om å tilpasse seg til å produsere det som forbrukerne vil ha i fremtiden.

– Det vi måler alt dette i, er konverteringskostnad. Summen av alle kostnadene vi bruker for å transformere en kilo råvare til en kilo salgbar ferdigvare, det er vår konkurransekraft, sier Ole Jørgen Austli.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse