loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
NYE LOKALER: Brødrene Jahn Chr. og Jørn Ulrichsen tok over driften av Alna Margarinfabrikk i 2000. I sommer flyttet de inn i nye lokaler i Vestby. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

– Vi er den lille raske

Synnøve Prytz Berset / 2017-12-06 09:41:03

Evne til rask omstilling og «Ja-holdning» har ført til vekst og spennende muligheter for industrikjøkkenet Alna AS.

Alna Margarinfabrikk ble startet opp i 1938 av Rolf Chr. Ulrichsen. Han ønsket, etter endt skolegang og sluttført læretid, å prøve lykken i Amerika.

I New York etablerte han to bakerier, før han i 1919 vendt tilbake til Norge og begynte som selger for først Sætre Kjeksfabrikker, så Freia Chokoladefabrikk.

Da han tok over selskapet Alna Margarinfabrik i 1938 opparbeidet han en produksjon av margarin og fett for industri, storkjøkken og direkte hussalg.

Større sortiment

Etter hvert flyttet bedriften til Økern og andre generasjon, Helge J. Ulrichsen, tok over i 1967. Han begynte å utvide sortimentet til også majones, ketchup og dressinger.

– Så kom vi som tredjegenerasjon inn på begynnelsen av 80-tallet, forteller brødrene Jahn Chr. og Jørn Ulrichsen, som tok over driften av selskapet i 2000.

– Vi begynte å se synergier av det vi drev med og muligheten for også å selge råvarer til kunder, sier Jørn.

I 2006 besluttet de å rendyrke driften til bare å dreie seg om egenproduserte produkter. I den anledning ble det sanert 4000 varelinjer, forteller Jahn Chr. Dette gjorde de for å få frem Alna som produksjonsbedrift og være tydelig ovenfor markedet. Samtidig begynte de å utvikle seg mer på sortiment ut ifra hva kundene etterspurte.

I dag har de et produktsortiment på over 200 egenproduserte produkter innen margarin, majoneser, majonesbaserte salater, dressinger, sauser og kokte, skrelte egg. Kundene deres finnes innen industri, ferdigmat, storhusholdning og dagligvare.

– Den største endringen i produktutvalget er at kurvene har dalt kraftig innenfor margarin- og fettproduksjonen, mens innenfor majones, dressinger og salater øker vi jevnt og trutt, sier Jahn Chr., og legger til at majonesbaserte salater er mest i vekst.

Produktutvikling

Generelt er bedriften opptatt av produktutvikling. Denne skjer i samarbeid med kundene, og det legges stor vekt på det sensoriske. I tillegg er kravet til ferskhet økende.

Andre trender i markedet er ønsket om sunnere mat, Clean Label og saltreduksjon.

– Man er blitt mer sofistikerte i forhold til hva man ønsker å spise, smaken og kombinasjonen av ulike råvarer, forklarer Jørn, og legger til at de også er med i Fremtidsmat, en næringsklynge som jobber for sunnere mat for folk flest.

Andre økende produktkategorier er vegetabilsk, vegan og økologisk mat.

Ifølge brødrene er suksessoppskriften at de sier ja til alt og er serviceinnstilt.

– Selv om folk sier det ikke går, så prøver vi allikevel.

På den måten har de kontinuerlig utviklet nye produkter som de skreddersyr til kundene sine. I tillegg har de muligheten til å produsere for både store og små bedrifter.

Nytt driftsanlegg

I sommer flyttet bedriften inn i nye lokaler, et bygg på 5600 km² på Vestby. Bakgrunnen for flyttingen var blant annet plassutfordringer.

– Bygget kunne ikke lenger justeres ut ifra våre behov, sier Jørn og påpeker at bedriften har vokst kontinuerlig siden starten.

Nå har de lager og produksjon på samme sted, alt foregår på en flate.

– Det er en fantastisk lokasjon. Bygget er skreddersydd for oss og vi håper på en rasjonell og kostnadsbesparende drift etter hvert. Her har vi alt vi trenger av fasiliteter for å drive rasjonelt og i forhold til mattrygghet.

I produksjonslokalene har de investert 35 millioner i nye maskiner og utstyr.

– Foreløpig er det mye håndarbeid, men vi er på vei til å bli så automatisert som det går an. Både for å hindre antall feil som blir gjort og for å få ned kostnader. Da får vi også mer kapasitet til å produsere mer, å kunne være effektive er alfa omega, slår Jørn fast.

ØKER: Produksjonen av majones, dressinger og salater øker jevnt og trutt ved Alna, forteller Jahn Chr. Ulrichen, her sammen med Sigrid Schiffner, som jobber i produksjonen. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Et kvantesprang

Nytt driftsbygg øker også det potensielle volumet for bedriften. Foreløpige tall anslår et driftsresultat på oppunder 200 millioner i 2018.

– Mest sannsynlig vil vi kunne doble omsetningen fra 2016 til 2018, og kanskje vil bedriften i en alder av 80 år være i stand til å bli en gasellebedrift, sier Jørn.

Ifølge fabrikksjef Lars Joramo, som startet i bedriften i 2015, har det siden da vært en markant volumøkning. Og med nytt bygg endres rammebetingelsene betraktelig for hva som er mulig å få til.

– Vi har en utfordrende og spennende tid foran oss. Nye maskiner og utstyr må tilpasses og kjøres inn, og vi lærer daglig mye nytt om hele prosessen; fra råvarene kommer, til fylling og pakking, sier han.

I tillegg gir det nye bygget en helt annen hygienisk standard.

– I så måte har vi tatt et kvantesprang. Alt er lagt opp til at man får tilfredsstilt alle standarder.

Nye krav

– Hva har endret seg i matindustrien i forhold til tidligere?

– Endringene går på hygiene og krav, og ikke minst på det med ingredienser. I dag krever både forbrukere og handelen kontinuerlige forbedringer.

– Hver dag tar vi et lite steg i en litt bedre retning. Og å engasjere medarbeidere til å tenke i den retningen er spennende. Nå jobbes det blant annet mye med å redusere saltinnhold og palmeolje i produkter. Alt peker mot en sunnere livsstil, sier han.

Også på emballasjesiden skjer det mye.

– Her hos Alna har vi utviklet en tightere emballasje som gjør at vi har en utnyttingsgrad opp mot 100 prosent.

Det ligger en klar miljø- og bærekraft tanke bak effektiviseringen av pallene.

– Vi ønsker å få mest mulig varer på pall, og tenker emballasjer som går opp på pallen. Minst mulig luft, og mest mulig produkt, sier Jorano.

Korte beslutningslinjer

Jorano, som tidligere har han jobbet i flere store bedrifter, syntes det er spennende å jobbe for en familiebedrift med korte beslutningslinjer.

– Her er du mye tettere på det som skjer og beslutningene. Det svinger hele tiden, og du får brukt hele spekteret av kunnskapen du har.

– En slik bedrift som dette er underdog’en i markedet. De store bedriftene i markedet har oseaner av ressurser i forhold til oss. Men som liten bedrift er vi i stand til å snu oss raskere og har muligheten til å produsere det kundene vil ha, sier han og legger til at bedriften har hatt en eventyrlig vekst.

– Utviklingen har vært utrolig. Når vi vokser så fort vil det selvfølgelig være noen voksesmerter. Men når vi legger stein på stein og vokser kontinuerlig vil det bli bra.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse