loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
NATUROPPLEVELSER: – Du får en gjenkjøpseffekt hvis du knytter opplevelsen og mat sammen, sier Nils-Henning Nesje. (Foto: Privat)

Vil gjenskape matminner

Synnøve Prytz Berset / 2017-03-24 09:30:09

Nils-Henning Nesje knytter sammen mat og reiseliv. – Ta tilbake det lokale i lokalmaten, slik at det blir ekte, sier den erfarne kokken.

Nils-Henning  Nesje holder til i Langevågen like utenfor Ålesund. Han har holdt på med mat i 22 år som faglært kokk, og alltid interessert seg for lokalmat.

Etter hvert oppsto et ønske om å knytte sammen mat og opplevelser, å hente tilbake matminner.

– Det har vært med på å gjøre lokalmaten veldig nær, fordi den vekker minner, forklarer Nesje, og legger til:

– Et smaksminne sitter mye lenger enn et synsminne.

Den norske folkesjela

Nesje startet firmaet Mat med hjerte hvor han nå jobber inn mot reiselivet, samarbeider med produsenter og ønsker å arrangere flere turer. Intensjonen er at folk skal få oppleve de enkle genuine opplevelsene og kulturen i de forskjellige landsdelene.

– Før visste vi hvor maten kom fra. Jeg ønsker å for eksempel knytte Geiranger som reisedestinasjon til maten i nærområdet der, sier Nesje, og legger til:

– Du får en gjenkjøpseffekt hvis du knytter opplevelsen og mat sammen. Du har forsterket minnet i stedet for at folk bare krysser av for hvor de har vært. Det smaksmessige og det synsmessige forsterker hverandre. Spørsmålet er om du vil ha 0,1 % fra 10.000 gjester, eller om du vil ha 100 % fra 1000 gjester. Hva er mest bærekraftig, spør han.

Nesje er opptatt av at når du får treffe de som står bak en råvare, treffer du den ekte norske folkesjela og opplevelsen blir så mye bedre.

– Lokalmaten har blitt et begrep. Ta tilbake det lokale i lokalmaten, og få treffe den som har laget maten, slik at det blir ekte. Ellers maler vi bare kulisser. Matindustrien prøver jo også å få til dette, sier han.

Opplev smaken hos bryggeren

I Møre og Romsdal er det godt over 200 små produsenter. Mange er så små at de ikke kommer i dagligvaren og har heller ikke mål om det.

– Ved å knytte opplevelsene til dem i tillegg får bonden mer igjen for jobben han faktisk gjør, sier Nesje, og trekker frem håndverksbryggeri og osteprodusenter som eksempel.

Der kan du få oppleve smaken hos bryggeren selv, eventuelt kombinert med andre lokale smaker som ost, spekemat, flatbrød og marmelade.

– Og på Sunnmøre tenker jeg at folk må få oppleve det sunnmørske kakebordet. For eksempel bløtkake, Kvæfjordkaka, lefsa og så videre.

– Men det må selvfølgelig bli i en litt annen versjon hvor man for eksempel får smake et utvalg kaker på ei smaksfjøl: kransekake, karamellpudding, søst, kombinert med drikker med eller uten alkohol. Det er masse produkter å ta av, sier han ivrig.

– Når vi har knyttet maten, reiselivet, bonden og den tradisjonen vi har, da har vi funnet den rotekte folkesjela og nøkkelen til gjenkjøp.

Chefs Dinner Norge

Et helt annet prosjekt Nesje holder på med er Chefs Dinner Norge som i tillegg til Nesje består av: Preben Moen i Gloppen Hotell, Torstein Hatlevik i Haaheim Gard og Gunnar Nagelldahl som er matattaché i Hordaland.

– Dette er en kokkegruppe som møttes på IGW, slo oss sammen og arrangerer nå middager over hele landet hvor vi framhever lokal mat fra fjordfylkene som vi kommer fra, forteller han.

Chefs Dinner Norge skal også arrangere reiser til utlandet hvor de tar med norsk mat ut. Da er tanken at de skal oppleve lokalmat i utlandet og samtidig få turistene hit til Norge.

Utmerkelse

Under Grüne Woche ble Nils Henning Nesje utnevnt til Bondelagskokk, noe som innebærer et stipend på 100 000 for at man skal løfte frem det norske landbruket og bøndene.

–  Pengene skal gå til å utvikle de lokale matsafariene på Vestlandet, sier Nesje.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse