loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MATNASJON: I går møtte delegasjonen statsråd Dale til et dialogseminar i Den norske ambassaden i Berlin. Statsråden innledet til diskusjon med utgangspunkt i temaet «Hvordan kan vi bygge matnasjonen Norge». (Foto: Landbruks- og matdepartementet)

Skal bygge matnasjonen Norge

/ 2018-01-19 10:15:08

Norge som matnasjon var hovedtemaet da landbruks- og matminister Jon Georg Dale samlet en næringsdelegasjon under Grüne Woche i Berlin i går.

Også i år har landbruks- og matminister Jon Georg Dale invitert med seg en næringsdelegasjon til et dialogseminar og åpningen av den norske standen på Grüne Woche i Berlin.

Den norske standen og Næringsdelegasjonen inngår i satsing på mat og reiseliv i regi av Landbruks- og matdepartementet.

– Deltakelsen skal blant annet bidra til at Norge blir en internasjonalt anerkjent matnasjon, skriver landbruks- og matdepartementet i en pressemelding.

Dialogseminar

Under en pressekonferanse i Den norske ambassaden i går presentere landbruks- og matminister Jon Georg Dale en oppsummering fra dagens dialogseminar.

Til grunn for diskusjonen med næringsdelegasjonen lå en visjon for matnasjonen Norge 2030: I 2030 er mat en kilde til måltidsglede og stolthet i befolkningen, og Norge internasjonalt kjent for sin spennende matkultur og sine mat- og drikkeopplevelser. Bærekraft, trygg mat, kvalitet, samt god plante- og dyrehelse er noen av fortrinnene som skal bidra til at visjonen nås.

– Delegasjonen har gitt verdifulle bidrag til handlingsplakaten for matnasjonen Norge. Alle regionale matmanifest har hatt et element av forplikting i seg, og delegasjonen har drøftet hvordan vi også skal få til dette nasjonalt. Her ligger mye av nøkkelen til fortsatt vekst for både lokalmat- og drikke, og for reiseliv, sier Dale.

Mangfold og trygg mat viktigst

I en undersøkelse utført av Norstat i desember 2017, på oppdrag fra Matmerk, mener 56 prosent av befolkningen at Norge har mulighet til å utvikle seg til en Matnasjon.

Samme undersøkelse viser også at matkultur med bredde, mangfold og kvalitet er den viktigste egenskapen (50 prosent) et land må ha for å kunne kalle seg en Matnasjon. Ren og trygg mat er den nest viktigste egenskapen (45 prosent).

Samarbeidsrådet for kultur og reiseliv

Regjeringen har oppnevnt Samarbeidsrådet for kultur og reiseliv og rådet har nå blitt bedt om å legge vesentlig mer vekt på mat i en kultur- og reiselivssammenheng.

– Mat og drikke er en helt sentral del av både vår kulturarv og samtidskultur. Kulturdepartementet har gitt Samarbeidsrådet for kultur og reiseliv et utvidet oppdrag om å inkludere matkultur slik at det i enda større grad skal bli en del av den helhetsopplevelsen vi tilbyr i Norge. Med innsikt, kunnskap og historier skaper kulturfeltet innhold i opplevelser som både reiseliv og matbransje kan dra nytte av, sier kulturminister Trine Skei Grande.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse