loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
NY DATOMERKING: Nortura har forpliktet seg til å halvere matsvinnet i sin virksomhet innen 2030. De innfører nå ny datomerking på Prior-egg for å legge til rette for å minimere matsvinnet hjemme hos forbruker. (Foto: Nortura)

Endrer datomerkingen på Prior-egg

/ 2017-12-19 08:00:04

Som et bidrag i kampen mot matsvinn har Nortura bestemt at Prior-egg nå skal merkes med «Best før, men ikke dårlig etter.

– Vi skal gjøre vårt for å redusere matsvinn til et absolutt minimum. Hvis tilleggsinformasjonen «men ikke dårlig etter» kan hindre at fullgode egg kastes, er det ingen ting som gleder oss mer, sier Kommunikasjonssjef i Nortura, Åse Kringlebotn, i en pressemelding.

Fra og med mandag 18. desember vil alle eggekartonger fra Prior ha den nye merkingen.

– Jula er høysesong for kjøp av egg, og eggene folk kjøper nå kan faktisk vare helt til påske! Heldigvis er det mange som vet at norske egg kan spises etter utgått dato, men vi kan ikke være fornøyde før alle er trygge på dette, sier Kringlebotn.

Norske egg ekstra holdbare

Men hvorfor kan ikke Nortura bare forlenge holdbarheten?

– Mens vi på andre matvarer kan bestemme holdbarhetsdatoen selv, er egget pålagt strenge EU-regler. Årsaken til den korte holdbarheten er at mange land i EU sliter med salmonella i eggene sine. Dette problemet har vi heldigvis ikke i Norge, og dermed blir den korte holdbarhetsdatoen misvisende her i landet, forteller Kringlebotn.

De to vanligste måtene å merke utgått dato på gjør det mulig å skille på produkter som kun kan risikere å få dårligere kvalitet, fra de som kan medføre en helserisiko å spise etter utgått dato.

– I Nortura har vi lenge jobbet med hvordan merking og emballasje kan bidra til å redusere matsvinn. På alle våre Gilde og Prior-produkter som det er helsemessig forsvarlig å bytte merking til «Best før», har vi gjort det, forteller Kringlebotn.

Tar matsvinn på alvor

Nortura har signert den såkalte «tilslutningserklæringen for masvinn» og dermed forpliktet seg til å halvere matsvinnet i sin virksomhet innen 2030. De ønsker også å gå lenger enn bransjeavtalen.

– Matsvinn er et samfunnsproblem vi alle må ta på største alvor. For oss i Nortura innebærer det å gå igjennom alle ledd i vår verdikjede, men også å legge til rette for å minimere matsvinnet hjemme hos forbruker – der godt over halvparten av svinnet faktisk skjer, sier Kringlebotn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse