loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Stolt: Det var en glad gjeng fra Fenalår fra Norge som tok imot EUs PGI-merke i Paris i går. F.v Svein Andreassen i Grilstad og Tind, matminister Jon Georg Dale, Per Berg i Nortura, Jan Arve Mork i Bjorli Fjellmat og Bente Avseth-Bakke i Nortura foran Eiffeltårnet. Merket garanterer særegen kvalitet knyttet til det gitte geografiske område. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Fenalår opp i eliteklassen

Synnøve Prytz Berset / 2017-11-15 08:53:46

De fem produsentene i «Fenalår fra Norge» mottok i går EUs kvalitetsmerke PGI i Paris, og stiller nå i samme klasse som parma- og serranoskinke i franske delikatessebutikker.

Fem bedrifter står bak produsentsammenslutningen «Fenalår fra Norge»: Bjorli Fjellmat, Finnsbråten, Fatland, Grilstad og Nortura. Etter to års jobbing kunne bedriftene i går motta bevis på at de nå kan bruke EUs PGI-merke på sine produkter. PGI (Protected Geographical Indication) garanterer en særegen kvalitet knyttet til det gitte geografiske området.

– Dette er enormt viktig for den eksportsatsingen vi har i ulike EU-land og i Paris og Frankrike spesielt. Vi har ventet i to år på å kunne sette EUs logo på de franske fenalårpakkene, sier leder for produsentsammenslutningen Fenalår fra Norge, Per Berg.

Kvalitetsstempel

Fra franske forbrukerundersøkelser vet de at PGI-merket er en forutsetning for å nå fram til den kjøpesterke forbrukeren.

– Franske forbrukere vet at det garanterer kvalitet og opprinnelse. Skal vi konkurrere mot parmaskinke og serranoskinke i kjøttdisken på delikatessebutikkene i Paris, er dette gull verdt, sier Berg.

Det har vært mye jobb og en lang søknadsprosess frem til denne dagen. Fenalår fra Norge har vært på eksportmarkedet i Frankrike siden 2015. Godt hjulpet av eksportstøtte fra Landbruks- og matdepartementet.

Tror på salgsvekst

Salget har krøpet jevnt og trutt oppover, til 300 kilo i 2016 til nærmere 900 kilo i 2017. Dette tilsvarer cirka 15 000 60-grams fenalårpakker. Med EUs PGI-merke og nytt forbrukerdesign forventer fenalårprodusentene en solid salgsøkning i tiden fremover.

– Et forsiktig mål for 2018 er 4000 kg fenalår på eksport. Det er en firedobling fra i år, sier Berg og påpeker at de så langt bare har solgt til Frankrike. Etter Anuga i oktober har de en lang liste med potensielle kunder å følge opp.

En merkedag

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale deltok også på arrangementet for å snakke om regjeringens satsing på eksport av mat og uttrykke sin begeistring for det Fenalår fra Norge har oppnådd.

– En merkedag for norsk landbruk og jeg gratulerer ambisiøse fenalårprodusenter som nå virkelig kan vise franske forbrukere at de er i eliteklassen, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Les hele saken i neste utgave av Matindustrien.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse