loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
LAKS: Forbrukerne kjøper mer fersk fisk, og aller mest laks.

Fersk fisk fremfor fryst

Georg Mathisen / 2016-06-01 22:17:16

Over halvparten av all sjømaten som forbrukerne handler for å spise hjemme, er fersk.

Laksen dominerer fortsatt i fersk fiskefilet-kategorien, og torsken er en klar nummer to på norske matbord.

Mindre skinn og bein

Salget av sjømat i butikk øker, samtidig som forbruket av sjømat hjemme går ned. Årsaken er sammensatt, men først og fremst skyldes det befolkningsendring og at folk kjøper mindre av det de ikke spiser, slik som skinn og bein.

– I 2015 handlet hver nordmann totalt 17,72 kilo sjømat for å spise hjemme. Det er en liten nedgang på en prosent fra året før. Nedgangen skyldes i hovedsak en trend vi har sett over flere år hvor porsjonspakninger og renskåret filet gjør at vi tar med oss mer ren fisk og mindre skinn og bein hjem, sier Sara Møllebakken i Norges sjømatråd.

Nesten alle spiser sjømat

Nordmenn handlet sjømat for 8,1 milliarder kroner i fjor, og 97 prosent av befolkningen la sjømat i handlekurven. Hver husstand handlet i snitt sjømat 55 ganger i løpet av fjoråret. Når de handler sjømat i butikk, kjøper de oftest torsk, og dernest laks, reker, makrell og sei.

Fersktrenden fra 2014 fortsetter, og forbrukerne kjøper nå med seg ni prosent mer fersk fisk fra butikken enn tidligere. Over halvparten av fisken de tar med seg hjem, er fersk. Nær en tredjedel av fisken er fryst, en tiendedel er hermetisert og bare fire prosent er røkt.

Innenfor fersksalget har ferdigpakket fiskefilet økt med 36 prosent i 2015. Også filet i løsvekt økte med 26 prosent, mens salget av ferske koteletter og fersk hel fisk går ned.

68 prosent av Norges befolkning kjøpte fersk fiskefilet i 2015.

Mest laks

Laksen dominerer fortsatt i fersk filet-kategorien. Halvparten av Norges befolkning har kjøpt fersk laksefilet i løpet av 2015, en økning på 12 prosent.

Torsken har for alvor gjort sitt inntog også i fersk filet-kategorien og hadde en volumvekst på 41 prosent i 2015. Salget øker også for fersk filet av sei (35 prosent) og fersk filet av ørret (77 prosent).

De forskjellige artene brukes på forskjellige måter. Laksen er størst i naturell utgave, både fersk og fryst, foran torsken. Innen bearbeidet fisk er torsk og makrell størst.

Torsken selges ofte som panerte produkter som fiskepinner, mens makrellen er stor innenfor påleggskategorien og kjøpes hermetisert. Seien er stor i fryst filet-kategorien, og rekene blir oftest kjøpt ferske.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse