loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
DET NORSKE KJØKKEN: Halvor Heuch, direktør i Arcusgruppen, er en stolt tilhenger av det norske kjøkken men syntes vi bør begynne å flagge det mer. (Foto: Francisca Witsø)

– Se opp for «Det norske kjøkkenet»

Synnøve Prytz Berset / 2017-04-18 09:47:32

– Jeg tror det nordiske kjøkken er på full fart fremover. Vi har så mange muligheter, sier Halvor Heuch, fagdirektør i Arcusgruppen og vinner av Matmonsen 2017.

Halvor Heuch er fagdirektør brennevin i Arcusgruppen AS hvor han blant annet har jobbet med å utvikle akevittkategorien. I år mottok han prisen Matmonsen 2017 under Næringsmiddeldagene, for sin mangeårige innsats for Teknologisk Matforum og næringsmiddelindustrien.

– Det var veldig hyggelig. Jeg har jobbet mye med å formidle god norsk mattradisjon, sier Heuch.

Et forrådskjøkken

Han mener at vi i Norge alltid har vært veldig ærbødige i forhold til blant annet fransk og italiensk kokkekunst.

– Tidligere har vi ikke turt å flagge godt nok at vi har et forrådskjøkken, sier Heuch og legger til at han med forrådskjøkken mener at det norske kjøkkenet er basert på vår måte å preservere og bevare mat som for eksempel fiskes, slaktes, jaktes og så videre for å ha mat på en tid hvor dette ikke er tilgjengelig. Det tørkes, saltes, graves, rakes og spekes og alle disse prosessene gjør smaksbildet veldig spennende og ofte mere konsentrert.

– Vi har begynt å bli flinkere til å markedsføre det norske kjøkkenet nå, jeg føler det startet på Lillehammer.

Må bli flinkere på videreforedling

For at det norske kjøkkenet skal få den oppmerksomheten det fortjener både nasjonalt og internasjonalt, krever det at vi må bli flinkere til å videreforedle, mener Heuch.

– Det er litt av det jeg fighter for. Vi må bli stoltere av det vi har og utnytte ressursene vi har her i Norge.

Nå kommer det for eksempel inn mye sild til norskekysten, men det går rett ut av landet, vi videreforedler ikke, poengterer Heuch. Han tror det henger sammen med at de som eksporterer tjener såpass godt at de ikke trenger å jobbe så mye med produktutvikling. De flagger ut for mye.

Mister de faglige miljøene

Heuch er veldig tilhenger av at vi skal ha et kulturlandskap i Norge og produsere mat i Norge. Men han er bekymret for at internasjonaliseringen av en del bedrifter får konsekvenser for vår egen produktutvikling.

– Da mister vi de faglige miljøene, og dermed kjernekompetansen i produktutviklingen, sier han, og understreker at bransjen må ta tak i dette og utvikle nye produkter.

– Jeg tror det norske kjøkkenet er på full fart fremover, vi har så mange muligheter om vi griper dem, sier han og trekker fram norskekysten med mange flotte råvarer.

– Veldig mange av produktene har mye flottere aromaprofil og smaksuttrykk enn det som kommer sørfra, slår han fast.

Historien bak produktene

En utfordring har vært at alle norske turister tidligere bare har møtt pommes frites og hamburgere og dårlig hurtigmat når de har stoppet for å spise. Disse bør i stedet tilbys norsk lokalmat, påpeker Heuch, og understreker viktigheten av at vi presenterer maten mer raffinert, samtidig som vi presenterer historien bak produktene.

Hvor flinke er vi til å presentere klippfisk, tørrfisk og sild, spør han, og trekker fram «Matjessilda» der cirka 98 prosent går ut av landet, som eksempel.

– Men det begynner å bli bedre. Tenk på all den lokale maten vi har i Norge som kunne gjøre Norge til et spennende sted å dra til, sier Heuch.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse