Delhumeau ved kan fortelle at smak fremdeles er det viktigste for forbrukerne.
I markedsundersøkelsen Food 360 har Kantar TNS, på vegne av Sial, gjennomført markedsanalyser omkring mat og trender i ti ulike land: Frankrike, Spania, Tyskland, Storbritannia, USA, Polen, den urbane delen av Russland, Kina og Sørøst-Asia og Midtøsten. I undersøkelsen var det tre megatrender som stakk seg ut: Smak, Mening og Sannhet.
– Forbrukerne søker nytelse, men maten bør komme sammen med kvalitet, være organisk og transparent. Det er viktig hva som er på innsiden av produktet. Globalt forventer konsumentene smak, men den må komme med mening, sier forskningssjef Diane Delhumeau i Kantar TNS i Frankrike.
Selskapenes engasjement i forhold til miljøet, lokalproduksjon, dyrevelferd og miljøvennlig, biologisk nedbrytbar emballasje vektlegges.
– Dette er forventninger vi ser i alle landene vi har undersøkt.
På Sial i høst la hun merke til at mange av produktene på messen i år er vegetariske og/eller veganske. Og mange produkter er med frø.
– Jeg tror autentisitet og lokalproduksjon er viktig. Forbrukerne vil ha noe som smaker godt, men de vil ha noe i tillegg.
De er også opptatt av effekten av mat på helsen, og miljøaspektet blir stadig viktigere.
– Så de vil ha alt, slår hun fast.