loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Industri 4.0: Norsk-Tysk Handelskammer arrangerer i vår en studiereise med temaet Industri 4.0 i næringsmiddelindustrien. (Illustrasjon: Norsk-Tysk Handelskammer)

Inspirasjonsreise for matindustrien

Synnøve Prytz Berset / 2017-12-15 08:54:58

5. – 7. mars 2018 arrangerer Norsk-Tysk Handelskammer, i samarbeid med NHO Mat og Drikke, en faglig studiereise til Tyskland for næringsmiddelindustrien.

Temaet til studiereisen er Industri 4.0 i næringsmiddelindustrien. Reisen går til Düsseldorf/Bielefeld og målet med reisen er å gi deltakerne en innføring i hvordan den tyske næringsmiddelindustrien jobber med innovasjon og digital utvikling.

– Bakgrunnen er at vi har jobbet mye med Industri 4.0 de siste årene og har arrangert en del studiereiser for ulike næringer. Nå ønsker vi å få til en egen tur spisset spesielt for næringsmiddelindustrien, sier prosjektleder Hanne Marit Grønning Strand i Norsk-Tysk Handelskammer.

Bedriftsbesøk

På reisen ønsker de å vise hva som er de tyske bedriftenes strategi knyttet til Industri 4.0. Programmet kommer til å ha en introduksjon om temaet Industri 4.0 og hvordan strategien om settes i den tyske næringsmiddelindustrien.

– Vi kommer også til å besøke forskningsaktører, bransjeorganisasjoner og produsenter. Vi jobber enda med å få på plass noen programpunkter, informasjon om dette kommer fortløpende, sier Strand.

De har også fått med seg NHO Mat og Drikk som samarbeidspartner.

– De har et prosjekt om Industri 4.0 i norsk matindustri hvor fokuset er kompetanseutvikling knyttet opp mot ny teknologi og robotisering, sier Strand og legger til at kompetanse også vil være et innbakt tema for reisen.

Gjensidig læring

Målgruppen for reisen er norske næringsmiddelprodusenter, men også bransje og myndighetsorganisasjoner som jobber med næringen.

Strand påpeker at på reisene til Tysk-Norsk Handelskammer ser de at norske bedrifter på noen områder er Norge kommet lenger enn tyske, og omvendt. Derfor har man gode muligheter for å lære av hverandre.

– Vi ser at det er mye teknologi fra tyske leverandører i den norske næringen, og da kan det være interessant for norske produsenter å se hvordan de tyske bedriftene løser de utfordringene vi har her i Norge, avslutter hun.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse