loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Jevnt over er næringsmiddelindustrien flink til å håndtere kriser, konstaterer Øystein Bonvik.

Klasseskille i krisehåndtering

Georg Mathisen / 2015-10-28 11:16:48

Samtidig som mediene slår opp kjøtt og kreftfare, forteller PR-ekspert Øystein Bonvik hvordan norsk næringsmiddelindustri er på vei mot et klasseskille i krisehåndteringen.

PR-veteranen er ute med ny lærebok, sammen med Peggy Simcic Brønn og Tor Bang ved Handelshøyskolen BI. I boken – «En innføring i PR» – ser forfatterne blant annet på arbeid med krisekommunikasjon, og bruker en rekke eksempler fra næringsmiddelindustrien.

Bonvik snakker om en medieskapt «forbrukerhypokondri». Mediene kliner til mye mer enn det er grunnlag for. Folk blir mer vettskremte enn det er grunnlag for. Men så vet da også mediene at mat og drikke er godt stoff.

– Mat er blitt et av de mest omtalte temaene i norske medier, og vi ser at mediene prioriterer det stadig høyere, sier Kristina Nilsen, som er nordisk analysesjef i Retriever.

Hun har laget en oversikt for Matindustrien over hva som har vært de mest omtalte temaene når det gjelder trygg mat fra 2008 og frem til i dag – og her topper stafylokokker og E. coli, langt foran emner som tilsetningsstoffer og genmodifisering.

Les hele saken i Matindustrien nummer 10

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse