loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KOMMUNIKASJONSPRIS: Prisen ble delt ut av Laurent Damiens, markedsansvarlig for det franske meierikontoret C’Niel og Dr. Judith Bryans, president i International Dairy Federation (IDF) og administrerende direktør for Dairy UK. (Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter)

Kommunikasjonspris til melk.no

/ 2017-11-06 10:00:56

Melk.no har vunnet en internasjonal kommunikasjonspris for meieriprodukter. – Vi har klart å doble kjennskapen til melk og andre meieriprodukter som en god jodkilde i befolkningen, sier Ida Berg Hauge i Melk.no.

Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), mottok den internasjonale prisen IMP Trophy Award foran 1000 deltakere på en gallamiddag i Belfast onsdag kveld i forbindelse med IDFs (International Dairy Federation) verdenskongress.

IMP Trophy Award er en konkurranse om å vinne beste merkenøytrale markedsførings- og kommunikasjonskampanje innen meierisektoren, og arrangeres av IMP (International Milk Promotion Group) der rundt 20 internasjonale generiske meierikontorer er medlem.

Fokus på jod-inntak

Alle medlemmene kan bidra til konkurransen med en eller flere merkenøytrale markeds- og kommunikasjonscaser for meieriprodukter, og de tre deltakerne med høyest samlet poengsum får presentere sine caser på IDF World Dairy Summit som arrangeres hver høst, og vinneren for beste generiske kampanje blir utropt på avslutningsmiddagen.

Norges bidrag i år var kampanjen «One nutrient, hundreds of communications possibilities» og hadde fokus på næringsstoffet jod og helsemyndighetens rapport som viser urovekkende jodmangel i deler av den norske befolkning.

– Melk.no iverksatte en omfattende kampanje i en rekke kanaler om viktigheten av å få i seg nok jod, spesielt for unge kvinner og gravide/ammende, sier Ida Berg Hauge. Melk, yoghurt og brunost bidrar med 70 prosent av jod i det norske kostholdet. Med reduksjon i melkeforbruk over tid har vi fått en situasjon der en del utsatte grupper får i seg for lite jod, fortsetter hun.

Budskap i en rekke kanaler

De arrangerte et større fagseminar der helsemyndighetenes jodrapport ble presentert og som fikk massiv omtale både på TV, nett-, riks- og lokalpresse.

– Få nordmenn var klar over meieriprodukter som en viktig jodkilde, og vi har snakket om jodbudskapet i en rekke ulike kanaler etter at rapporten kom, sier Berg Hauge.

Dette inkluderer fagartikler, annonsering i magasiner og på nettsider rettet mot kvinner med spesielt fokus på gravide og ammende. De har mange artikler om jod på melk.no og har også utviklet en egen jodkalkulator der man kan teste om man får i seg nok jod.

– Dessuten har vi deltatt med stands på en rekke fagkonferanser med informasjon om jod, og vår jodartikkel i Forskning.no ble blant de mest leste artiklene i 2016.

Lykkes med begrenset budsjett

I sosiale medier har de blant annet utviklet en egen animasjonsfilm om jod.

– Med et begrenset budsjett har vi klart å doble kjennskapen til melk og andre meieriprodukter som en god jodkilde i befolkningen, noe som kanskje er en av grunnene til at vi vant prisen, forteller Berg Hauge.

Det er tredje gang Norge vinner prisen. De andre finalistene var denne gang Sør-Afrika med casen «’Dairy gives you go’ – Advertising towards teenagers» og Irland som presenterte sin «Quality milk award».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse