loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
NYHETSFORMAT: Ved å bruke det velkjente nyhetsformatet, med barn som nyhetsankre og sette fordommer opp mot fakta, håper Kavlifondet at norske forbrukere skal få øynene opp for det positive som skjer her i verden – og at det nytter å hjelpe. (Foto: Kavlifondet)

Lei av negativt nyhetsfokus

Synnøve Prytz Berset / 2017-05-04 08:15:32

Kavlifondet ønsker å få opp troen på at det nytter å hjelpe og ruller i disse dager ut kampanjen «De Gode Nyhetene».

Med kampanjen ønsker de å øke forbrukerbevisstheten blant norske forbrukere.

Kavlifondet, som eier både Kavli og Q-meieriene, gir årlig av overskuddet fra Kavlikonsernet til gode formål over hele verden. I 2016 var tallet på 72,5 millioner kroner. «De Gode Nyhetene» blir å se i sosiale medier fremover.

– Vi ønsket å gjøre noe annerledes enn klassisk bistands- eller merkevarekommunikasjon. Bærebjelken i hele kampanjen er å være en motvekt til det negative bildet vi får av verden gjennom mediebildet, sier daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen, i en pressemelding.

Iversen håper at kampanjen kan bidra den oppfatningen mange har om hvordan det står til i verden. De ønsker å få opp troen på at det nytter å hjelpe direkte eller gjennom bevisste forbrukervalg.

Positive historier

– Vi har hentet inn kunnskap gjennom en landsomfattende Kantar TNS-undersøkelse. Den viser at mange har et negativt syn på hvordan det går her i verden. For eksempel mener 61 prosent at verden blir et verre sted å være eller står på stedet hvil, og nesten 40 prosent tror utviklingen i det vi gjerne kaller U-land går i negativ regning. Tall fra FN viser derimot at verden på veldig mange områder har beveget seg i veldig riktig retning de siste årene. Derfor ønsker vi å fortelle positive historier og vise den positive utviklingen, fortsetter Iversen.

Kampanjen De Gode Nyhetene vil gå frem til august og er utviklet av kommunikasjonsbyrået Nucleus. Gjennom å bruke det velkjente nyhetsformatet, med barn som nyhetsankre og sette fordommer opp mot fakta, håper de at norske forbrukere skal få øynene opp for det positive som skjer her i verden – og at det nytter å hjelpe.

Lei av dårlige nyheter

Innsikten Kavlifondet har hentet inn viser at mange nordmenn er lei av det negative nyhetsfokuset mediene har å by på. 42 prosent av de spurte mener mediene fremstiller verden for negativt. Og 66 prosent sier de kunne ønske seg at nyhetsmediene la mer vekt på positive nyheter.

– Det er litt oppsiktsvekkende at et flertall ser ut til å ha ”fått  nok” av de dårlige nyhetene vi stadig eksponeres for. Derfor ønsker vi å leke oss med nyhetssjangeren på en ny måte og vise frem at det er mye som går fremover her i verden, sier Inger Elise Iversen.

Overskuddet i Kavlikonsernet blir gitt til gode formål innen forskning, kultur og humanitært arbeid. I år kommer Kavlifondet til å bidra med 80 millioner kroner til samfunnsnyttige prosjekt i inn- og utland. Målet er at støtten skal skape ringvirkninger i lokalsamfunnet, i landet og i verden. Historiene i De Gode Nyhetene er hentet fra prosjektene Kavlifondet støtter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse