loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
GLEDELIG: Nina Sundqvist Matmerk og landbruks- og matminister Bård Hoksrud er fornøyd med at lokalmatsalget er i vekst over hele landet. (Foto: Matmerk)

Lokalmatsalget tar seg opp

/ 2018-11-01 09:13:11

Lokalmat- og drikkesalget økte med 2,2 prosent i dagligvarehandelen i 2018. – Ergerlig at vi ikke bikket 5 milliarder i år, men gledelig at salget tar seg opp etter fjoråret, og ekstra gledelig at det vokser i hele landet, sier landbruks- og matminister Bård Hoksrud.

På oppdrag fra Matmerk måler Nielsen lokalmatsalget i dagligvarehandelen hvert år. Lokalmat omsatte for cirka 4,97 milliarder kroner de siste 52 uker.

Selv om salget fremdeles er lavere enn økningen i dagligvare generelt øker lokalmat- og drikkesalget i alle regioner, med ren fisk som største kategori.

– Skal vi nå målet på 10 milliarder innen 2025 må hele bransjen dra lasset sammen. Nå er det viktig at vi arbeider sammen for å følge opp regjeringens satsing på «Matnasjonen Norge». Det er synd at vi ikke klarte å nå 5 milliarder i dagligvaresalget. Vi vet at omsetningen er større fordi i dette tallet måles ikke salget i spesialbutikker, restauranter, reiselivet, matfestivaler, Bondens marked, gårdsutsalg og Reko-ringer. Det er fakta jeg gjerne vil ha for å få et mest mulig helhetlig bilde, sier Landbruks og matminister Bård Hoksrud.

– Jeg har derfor bedt Stiftelsen Matmerk om å gjennomføre en bredere salgsmåling av lokalmatsalg i 2019, nettopp fordi dette det er tall vi har behov for når vi videreutvikler «Matnasjonen Norge», sier Hoksrud.

Bærer frukter

– Vi er så nær 5 milliarder som vi kan være, tallet er vel sånn ca. 4 970 730 000 og det er litt ergerlig at vi ikke sniker oss over 5 milliarder i år i omsetning i dagligvarehandelen, sier direktør i Matmerk, Nina Sundqvist, som syntes det er gledelig at lokalmatsalget vokser igjen.

– Det forteller meg at arbeidet som gjøres rundt om i hele Norge bærer frukter, selv om vi selvsagt skulle sett en enda sterkere vekst enn 2,2 %.

Hun tror arrangementer som Oste-VM i Bergen er med på å løfte «Matnasjonen Norge» i forbrukernes bevissthet.

– Lokal ost er en viktig spydspiss i lokalmatsatsingen. Omsetningen er på 170 millioner i dagligvare, og jeg er overbevist om at den vil øke med alt det positive fokuset vi nå har på norsk ost, avslutter Sundqvist.

Fakta om undersøkelsen

Definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.

Matmerk og dagligvarekjedene kvalitetssikrer produktene basert som inngår i salgstallene hvert år

Nielsen ScanTrack: Utvalgsundersøkelse basert på ukentlig innsamling av POS data i norsk dagligvarehandel

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse