På oppdrag fra Matmerk måler Nielsen lokalmatsalget i dagligvarehandelen hvert år. Lokalmat omsatte for cirka 4,97 milliarder kroner de siste 52 uker.
Selv om salget fremdeles er lavere enn økningen i dagligvare generelt øker lokalmat- og drikkesalget i alle regioner, med ren fisk som største kategori.
– Skal vi nå målet på 10 milliarder innen 2025 må hele bransjen dra lasset sammen. Nå er det viktig at vi arbeider sammen for å følge opp regjeringens satsing på «Matnasjonen Norge». Det er synd at vi ikke klarte å nå 5 milliarder i dagligvaresalget. Vi vet at omsetningen er større fordi i dette tallet måles ikke salget i spesialbutikker, restauranter, reiselivet, matfestivaler, Bondens marked, gårdsutsalg og Reko-ringer. Det er fakta jeg gjerne vil ha for å få et mest mulig helhetlig bilde, sier Landbruks og matminister Bård Hoksrud.
– Jeg har derfor bedt Stiftelsen Matmerk om å gjennomføre en bredere salgsmåling av lokalmatsalg i 2019, nettopp fordi dette det er tall vi har behov for når vi videreutvikler «Matnasjonen Norge», sier Hoksrud.
– Vi er så nær 5 milliarder som vi kan være, tallet er vel sånn ca. 4 970 730 000 og det er litt ergerlig at vi ikke sniker oss over 5 milliarder i år i omsetning i dagligvarehandelen, sier direktør i Matmerk, Nina Sundqvist, som syntes det er gledelig at lokalmatsalget vokser igjen.
– Det forteller meg at arbeidet som gjøres rundt om i hele Norge bærer frukter, selv om vi selvsagt skulle sett en enda sterkere vekst enn 2,2 %.
Hun tror arrangementer som Oste-VM i Bergen er med på å løfte «Matnasjonen Norge» i forbrukernes bevissthet.
– Lokal ost er en viktig spydspiss i lokalmatsatsingen. Omsetningen er på 170 millioner i dagligvare, og jeg er overbevist om at den vil øke med alt det positive fokuset vi nå har på norsk ost, avslutter Sundqvist.
Definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.
Matmerk og dagligvarekjedene kvalitetssikrer produktene basert som inngår i salgstallene hvert år
Nielsen ScanTrack: Utvalgsundersøkelse basert på ukentlig innsamling av POS data i norsk dagligvarehandel