loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
LOKALMAT: Utvalg av norske oster. (Foto: Lisa Westgård)

Lokalmatsalget vokser saktere

/ 2017-10-26 12:40:10

For første gang på flere år vokser det prosentvise salget av lokal mat og drikke noe mindre enn veksten i dagligvarehandelen generelt, viser fersk undersøkelse.

Ifølge den årlige omsetningsundersøkelsen fra Nielsen ScanTrack økte salget av lokalmat- og drikke i dagligvaremarkedet med 30 millioner kroner og endte på 4,95 milliard kroner i 2017. Sammenlignet med tallene fra 2016 har veksten flatet noe ut, melder Matmerk.

– Salget av lokalmat i dagligvarekjedene har hatt en betydelig vekst de siste årene, og vi er halvveis til målet på 10 mrd. innen 2025. I tillegg kommer salget av lokalmat på Bondens marked, matfestivaler, spesialforretninger, hoteller og restauranter over hele landet. Vi har en rik matkultur her i landet, og Norge er i ferd med å bli en internasjonal attraktiv matnasjon, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Årets salgstall for dagligvaremarkedet

Lokalmat defineres som «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie”.

Lokalmat omsatte for ca. 4,95 mrd de siste 52 uker (per uke 40 2017). 30 mill.kr i økning. Lokalmat økte omsetningen med 0,6 prosent mot tilsvarende periode i fjor, veksten i dagligvarehandelen totalt er på 1,6 prosent. Kjøtt er største kategori, ren fisk øker mest og øl øker fremdeles som kategori.

Stort potensiale

Regjeringen la i januar i år frem en strategi for reiselivet, basert på landbrukets- og reindriftens ressurser.

– Turistundersøkelser viser at det er økende etterspørsel etter genuine opplevelser. Nettopp dette Norge kan stille opp med: norske fjorder, nordlyset, friske dyr, lav medisinbruk, dyr på beite samt lokalmat- og drikke med særpreg. Det er dette vi må selge og her ligger det store muligheter, sier statsråd Jon Georg Dale.

Han viser videre til at mye er gjort for å fremme norsk mat og reiseliv, blant annet den nyetablerte databasen for lokalmat, lokalmat.no.

– Her har vi lagt til rette for at profesjonelle innkjøpere fra ulike bransjer lett kan finne lokalmat til sine kunder. Lokalmat.no har nå registret over 1500 lokalmat- og drikkeprodukter, sier Jon Georg Dale.

Samarbeid og tilrettelegging

– Vi vaker rett under en omsetning på 5 milliarder i butikk, så at norsk lokalmat har inntatt folks hjerter og ganer er helt klart. Sammen med sentrale aktører må vi fortsatt samarbeide og legge tilrette infrastrukturen og apparatet rundt slik at lokalmatprodusentene kan konsentrere seg om å gjøre det de er utrolige gode på: lage fantastisk norsk mat og drikke, sier adm.dir Nina Sundqvist i Matmerk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse