Det kommer fram i en spørreundersøkelse gjort for Matmerk av Mediacom/Norstat i juni i år. Administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk syntes det er strålende at så mange nordmenn mener det er viktig å finne fram til lokalmat i ferien.
I samme undersøkelse spurte de ferierende i Norge om hvor lett det er å finne lokalmaten. 22 prosent syns det er ganske vanskelig eller svært vanskelig å finne lokalmat når de er på ferie. Og 29 prosent syns det er svært eller ganske lett å finne fram til lokalmaten på ferieturen.
– Bare 29 prosent av oss syns lokalmat er lett å finne, og da har vi en vei å gå for å tilfredsstille den lokalmatsultne turisten, sier adm.dir. Nina Sundqvist i Matmerk.
– Her har vi et stort potensial, sier Sundqvist og fortsetter; Når syv av ti syns det er viktig å finne lokalmat mens bare tre av ti syns det er lett, ja da kan vi gjøre dette bedre. Merkeordningen Hanen, som viser vei til gårdsbutikker over hele landet, er vel foreløpig den beste veiviseren vi har. Men det selges og serveres lokalmat på mange steder i Turist-Norge. Vi må bli flinkere til å synliggjøre og selge lokalmaten uansett om den er på lokalbutikken, veikroa eller ferga, sier Sundqvist.
Hun påpeker at det heldigvis jobbes aktivt med å koble lokalmat og reiseliv fra både regjering, Innovasjon Norge og en rekke andre aktører.
– Se bare hva de har fått til i Lofoten, der de merker med en tydelig rød L hvor turistene finner lokale mat og drikkeprodukter. Sånt må det bli mer av, for det skylder vi den lokalmathungrige norske turisten, avslutter Sundqvist.