loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Fjordland selger to millioner kjøttkaker i året.

Mange nye saltpartnere

Georg Mathisen / 2015-10-05 19:25:39

Bransjen står i kø for å fortelle om saltpartnerskapene sine. Og forbrukerne merker ikke at saltet forsvinner, melder Fjordland.

Som du allerede har lest på Matindustrien.no, har Coop lansert en rekke kjøttprodukter med mindre salt, og signerer avtalen om «Saltpartnerskap». Det er en del av Helsedirektoratets tiltaksplan for å redusere saltinntaket i befolkningen.

Orkla: – Felles ansvar

Også Orkla signerer avtalen. – God helse er vårt felles ansvar. Vi støtter Helsedirektoratets målsetting om saltreduksjon, og har gjennom Saltpartnerskapet forpliktet oss til å fjerne 80 tonn salt fra våre norske produkter i perioden 2014 til 2018, sier konserndirektør Håkon Mageli.

– Flere av våre produkter inngår i det daglige kostholdet til forbrukere. Gjennom å gjøre hverdagsmaten sunnere er vi med på å bedre kostholdet i befolkningen, sier Mageli.

Fjordland: – Reagerer ikke på smaken

Fjordland er blant de mange partnerne som allerede har redusert saltinnholdet i noen av produktene sine. I kjøttkakene er det kuttet med 20 prosent uten at forbrukerne har reagert på endret smak.
Fjordland startet et program for å redusere saltinnholdet i 2011. Siden det er saltandelen gradvis redusert fra 1,0 til 0,8 prosent.

– Ingen har kommentert eller reagert på reduksjonen i saltinnhold. Det kan tyde på at nordmenn er i ferd med å tilvennes et lavere saltinnhold i maten, og det gjør at vi gradvis kan redusere saltinnholdet uten at publikum reagerer på det. Salt er i veldig stor grad en vanesak, sier Torill Emblem Nysted, ernæringsfysiolog i Fjordland.

Kraftig smaksforsterker

Det er ikke enkelt å erstatte en såpass kraftig matforsterker. – Vi har prøvd oss frem med ulike nye og spesialutviklede buljonger og krafter i produksjonen for å kompensere smaken når saltinnholdet reduseres. En reduksjon fra 1 til 0,8 prosent høres kanskje ikke mye ut, men for oss som produserer i store volumer er det store mengder salt som er borte, forklarer Nysted.

De andre ferdigrettene er også gjennomgått. I dag oppfyller 28 av de 39 hverdagsmiddagene fra Fjordland det nye nøkkelhullkravet på 0,8 prosent salt.

Nortura: Minus 300 tonn

Nortura reduserte saltmengden i produktene sine med om lag 300 tonn i fjor. Pølsene fra Gilde og Prior inneholder 20 prosent mindre salt, og pålegget inneholder 30 prosent mindre salt.

– Vi vil være best i klassen på dette og synes myndighetenes initiativ er viktig. Å redusere saltinntaket er et viktig grep for bedre folkehelse, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg. Han er opptatt av å redusere saltinnholdet over tid, slik at forbrukerne venner seg til endringen.

Neste år skal saltmengden i pølser reduseres med 10 prosent og i postei med 21 prosent, mens pålegget inneholder 13 prosent mindre salt i år enn i fjor.

15 prosent mindre salt i 2018

Saltpartnerskapet forplikter bedriftene til å arbeide for å redusere saltinnholdet i produktene sine. Det første nasjonale målet i Norge er en 15 prosents reduksjon innen utgangen av 2018. Innen 2025 er målet 30 prosent mindre salt enn i dag.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse