loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SKARPE KANTER: Slikt er farlig, fordi det går an å skjære seg på de skarpe kantene på den tomme hermetikkboksen, ifølge britiske myndigheter.

Forbud mot «farlig» boksreklame

Georg Mathisen / 2016-11-28 11:29:07

Heinz har fått forbud mot å vise en bønne-reklamefilm fordi det er farlig å tromme på tomme hermetikkbokser.

Heinz har laget sin egen sang til hermetikkboksens pris. «Can song» akkompagneres av både barn og voksne som trommer rytmen på hermetikkboksene som nettopp er tømt for bønner.

Skarpe kanter

Det blir for sterk kost for britiske forbrukere. Reklametilsynsfolkene i Advertising Standards Authority (ASA) har fastslått at reklamefilmen ikke kan sendes fordi folk kan skjære seg på de skarpe kantene på boksene.

Grunnen er at den «oppmuntrer til farlig oppførsel». Annonsen begynner med å vise hvordan boksene skal vaskes og kantene teipes for å være på den sikre siden før de tas i bruk som rytmeinstrumenter.

Klager

Men det er ikke godt nok, mener ASA, som har fått en rekke klager på at reklamefilmen viser oppførsel som det vil være farlig for barn å kopiere.

ASA har stoppet reklamefilmen fordi folk flest ikke er like flinke til å tromme på boksene som det skuespillerne i filmen er, melder Food Navigator.

– Ufarlig

Heinz, på sin side, mener filmen var helt ufarlig og at den har inspirert mange bønneelskere til å lage sine egne varianter, men har uansett ikke noen planer om å kjøre den flere ganger.

Om du tar sjansen på å se filmen, finner du den nedenfor. Se den på egen risiko – Matindustrien tar ikke ansvar om noen skulle velge å se bort fra sikkerhetsinformasjonen og skjære seg på tomme hermetikkbokser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse