loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
OPPSKRIFTER SELGER: Opplysningskontoret for brød og korn opplever stor interesse for oppskriftene de legger ut på hjemmesider og i sosiale medier. Her er bilde av hjemmelaget brød og sjokoladepålegg, rødbetehummus, hasselnøttsmør og grønn pesto. (Foto: Nadin Martinuzzi/Opplysningskontoret for brød og korn)

Matkunnskap i et digitalt landskap

Synnøve Prytz Berset / 2017-02-27 09:17:10

– Mat er blitt deling og en livsstilsmarkør, sier Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

I Norge foretas 50 millioner matsøk i måneden. 54 % kan mindre enn sin mor og 63 % kan mindre enn sin bestemor.

– Mange er interessert i og liker mat, men kunnskapen er lav, sier daglig leder Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

Forbrukerinnsikt avgjørende

Hun er utdannet ernæringsfysiolog med tilleggsutdanning innen mat, kommunikasjon og ledelse, og er opptatt av hvordan man formidler matkunnskap i et digitalt landskap.

– Forbrukerinnsikt er avgjørende for god kommunikasjon og slik at vi kan lage målgruppetilpasset informasjon, sier hun.

Noe av det vi vet om dagens forbrukere er at familiestrukturene er endret og det er dermed også deres mat- og måltidsvaner. Flere er single og vi finner også flere kjøpe­sterke i alderen 50+. Fire av fem vet ikke hva vi skal ha til middag når vi går fra jobb.

Oppskrifter er populært

Og vi bruker en halv time mindre på mat­laging og måltider i dag enn i 1980.

– Det betyr at på hverdager er det viktig å treffe forbrukerne med riktig, relevant og nyttig info der de er. Oppskrifter er populært lesestoff, sier hun.

57 % av alle nordmenn blir imponert av mennesker som kan mye om mat, og mange deler i sosiale medier. Det å lage mat sammen blir stadig mer viktig, og markerer i stadig større grad status.

– Mat er blitt deling og en livsstilsmarkør, sier Nordbø.

Konkurranse om oppmerksomhet

Og kampen om oppmerksomheten er sterk. 62 % sier at vi henter informasjon om mat på nett; Instagram, Pinterest og blogger tar over stadig mer.

– Vi ønsker alle å få oppmerksomheten til forbrukeren.

Opplysningskontorene i landbruket har eksistert i 50 år og var tidlig på nett og sosiale medier. I tillegg er mat viktig for mediehusene og bloggerne har vokst seg store og betydningsfulle, men ifølge Nordbø må man være obs på at her kan innhold og kvalitet være varierende.

– Så er det produsentene som har digitale tilbud, med merkevarer og oppskrifter i fokus.

Sats på video og bilder

For Opplysningskontoret for brød er det avgjørende å overvåke forbrukerne jevnlig for å vite hvilke behov de har for mat­inspirasjon og hvilken modus de er i.

Ideologi, miljø og ønske om et godt kosthold blir viktigere. Bruk ulike forteller­grep i forhold til å nå gjennom til forbrukerne, lag en kanal- og trafikkstrategi og pass på at Google finner deg først, råder Nordbø.

Med videoen «Slik lager du klimasmarte blingser», traff de forbrukerne som er opptatt av bærekraft.

– Video og bilder er noen av de viktigste driverne på nett nå. Tidligere kjøpte man kanal, nå kjøper man målgrupper, sier hun.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse