loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Matmessen IGW 2017 starter i morgen 20. januar og varer til 29. januar. Fra Norge kommer 77 utstillere til å være på plass når den norske standen åpner fredag morgen. (Foto: IGW)

30 år på Grüne Woche

Synnøve Prytz Berset / 2017-01-19 08:00:11

I morgen starter den internasjonale matmessen Grüne Woche 2017 i Berlin. I år feirer Den Norske Paviljongen 30 års deltakelse på den gigantiske messen.

IGW er en viktig møteplass for landbruket, reiselivsnæringen og matindustrien. Den norske deltakelsen har utviklet seg over mange år som det ene av to store nasjonale omdømmeprosjekt for mat og landbruk; Matstreif nasjonalt og IGW internasjonalt. Den Norske Paviljongen består i år av 77 utstillere fra tre regioner; Fjord Norge, Sørlandet og Osloregionen, blir å finne på den norske paviljongen på IGW 2017.

– Noe av det som preger den norske deltakelsen i år er at det er 30-års jubileum. Et stort antall utstillere som representerer et tverrsnitt av det store mangfoldet av norsk mat og drikke kommer til å være representert på messa, sier seniorrådgiver Heidi Eriksen Riise i Landbruks- og matdepartementet, som sammen med Innovasjon Norge har ansvaret for organiseringen av den norske deltakelsen.

Jubileumsarrangement

At Norge deltar på IGW for 30. gang skal markeres med et Jubileumsarrangement fredag ettermiddag.

– Det blir et fagseminar hvor vi skal kaste et lite blikk tilbake, men i all hovedsak se fremover: Hva er framtiden for norsk lokal mat og reiseliv, forteller Eriksen Riise, og legger til.

– Og det ser veldig bra ut. Ser man på tall fra Nielsen Scan Track viser de en voldsom økning i omsetning av norsk lokalmat.

Nielsen Scantrack har gjennomført en undersøkelse som viser en omsetning på 4,8 milliarder av norsk lokalmat i dagligvarehandelen i 2016. Denne veksten var 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvarene.

– Hva tror du er årsaken til denne utviklingen?

– Det er vel at norske forbrukere har fått øynene opp for det fantastiske utvalget vi har av lokalprodusert mat av god kvalitet i Norge, sier hun.

Viktig arena

– Hvorfor og hvem er Grüne Woche viktig for?

– Det er en viktig utstillingsarena og læringsarena for norske matprodusenter. Og det er blitt en viktig møteplass. En stor andel bedrifter, næringsliv og organisasjoner legger sine arrangementer til Grüne Woche de ti dagene messen varer, sier Eriksen Riise.

Hun påpeker at alle evalueringer fra tidligere messeår har vist stor oppmerksomhet rundt den norske standen. Messearrangørene har gitt tilbakemelding om at de norske standene er av de fineste kvalitetsmessig.

– De som er utstillere der selger omtrent ut rubb og rake. Og den norske restauranten er veldig populær. Den har til og med opparbeidet seg en del faste stamkunder opp igjennom årene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse