loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
«UTEN»: Fjorårets Free From Functional Food Expo ble arrangert i Barcelona og hadde både flere produsenter og flere gjester enn noen gang tidligere.

Europas største «fri for»-messe

Georg Mathisen / 2018-04-18 20:16:05

Free From Functional Food Expo kommer til Stockholm fordi «uten»-produsentene ser et stort marked i de nordiske landene.

Arrangørene omtaler den som en av verdens raskest voksende næringer. Det er snakk om alle slags «fri for»- og «uten»-produkter – fra glutenfritt til vegetarkost.

Free From Functional Food Expo er en messe i rask vekst. I år kommer den til Stockholm. Spesielt tilpasset norske profesjonelle besøkende er den likevel ikke: Datoene er 16. og 17. mai.

Produsentønske

– Produsentene av «free from»-produktene har selv bedt om at vi plasserer messen i Skandinavia, og den forespørselen har vi nå etterkommet, sier utstillingsdirektør Ronald Holman.

– De har merket seg hvordan fokuset på matvarer i de nordiske landene har endret seg markant i retning av mer vegetarisme, kjøttfrie dager, plantebasert kost og matvarer uten for eksempel gluten, laktose og sukker. Hvis man ser på det stadig voksende utvalget av spesialprodukter i butikkhyllene, er det ingen tvil om at dette er en god match for årets messe, mener Holman.

Bare «uten»

Messen er den eneste i sitt slag som fokuserer utelukkende på mat innenfor kategoriene «fri for»-produkter, veganske produkter, kosttilskudd og funksjonell mat. I fjor ble den arrangert i Barcelona. Da deltok 260 produsenter og 4300 innkjøpere.

Markedet, som for få år siden hovedsakelig var rettet mot allergikere, har opplevd en eksplosiv vekst særlig i USA og Vest-Europa. 2016-tall fra Euromonitor viser at «free from»-produkter omsatte for omkring 250 milliarder norske kroner globalt. Det er en økning på 26 prosent sammenlignet med året før.

Vegetarianere

I Norge er blant annet vegetarianisme et veletablert fenomen i kraftig vekst, både i form av antall nordmenn som lever helt vegetarisk eller vegansk og etterspørselen og forbruket av vegetartilbud og matvarer.

En undersøkelse fra Nationen i 2016 viste at 23 prosent av norske forbrukere ville spise mindre rødt kjøtt det året.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse