loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

Norsk fellesstand på Anuga

Georg Mathisen / 2016-10-17 18:08:23

Etter en årrekke med tilnærmet null norsk deltagelse blir det en egen norsk paviljong på Anuga om et år.

158.000 bransjefolk kom på messen – fra Norge kom fire utstillere. Det er færre enn Maldivene og like mange som Monaco, mens Danmark hadde 77 utstillere, konstaterte Matindustrien etter fjorårets Anuga-messe i Köln.

Bransjemesser nesten uten Norge

Matindustrien pekte på hvordan store summer brukes på norsk stand på Grüne Woche, mens de store bransjemessene – der kjøperne møter opp – går nesten uten norsk industri.

Daværende matminister Sylvi Listhaug lovet Matindustrien å vurdere hva som burde gjøres, men hadde ikke merket særlig interesse fra bransjen.

Norsk paviljong

Men nå skjer det likevel. For første gang siden 1990-tallet blir det norsk fellesstand på messen. Norsk-Tysk Handelskammer samarbeider med Innovasjon Norge om å organisere en norsk paviljong på Anuga 7.–11. oktober 2017.

Den norske paviljongen markedsføres under slagordet «Norway – powered by nature». De fagbesøkende tilbys blant annet friske oster, røkelaks, reker, knekkebrød, spekemat, øl og akevitt.

Tine, Nortura og Arcus

Mange produsenter har meldt sin interesse: Tine, Telemark Mikrobryggeri, Sigdal Bakeri, Nortura, Fenalår fra Norge, Arcus, Coldwater Prawns of Norway, Mikals laks og Sterling White Halibut.

Flere andre vurderer å stille, men har ikke tatt avgjørelsen ennå. Blant dem er Nøgne Ø, Millba, North Sea Salt Works, Mills, Dybvik og Myken Destilleri. – Det er fortsatt plass til flere, understreker prosjektleder Gisela Wiese-Hansen, som representerer Koelnmesse i Norge.

Tidlig ute

Hun har vært travelt opptatt med planleggingen i godt over et halvt år. – Anuga er en messe som har vært fullbooket i mange år. Skal man ha plass der, må man være tidlig ute, understreker hun.

– Vi er glade for at prosjektet er så godt mottatt blant så mange norske produsenter, fastslår Gisela Wiese-Hansen.

Utstillerne betaler deltagelsen selv, mens Norsk-Tysk Handelskammer og Innovasjon Norge bidrar med kompetanse og arbeidsinnsats.

– Still forberedt!

Wiese-Hansen har rådene klare til de norske utstillerne:

– Anuga er en ren B2B-messe hvor bare fagbesøkende har adgang. Utstillerne skal ha klare mål, være eksportvillige og forberede seg godt. Til gjengjeld kan man ikke bare erobre det tyske markedet, men også knytte kontakter med over 190 andre land som kommer til Köln annethvert år, sier hun.

Anuga-faksimileDER DET SKJER: Det er på bransjemessene det skjer, konstaterte Millba-sjef Bent Ove Søvik under Anuga i fjor. (Faksimile fra Matindustrien nummer 11 2015).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse