loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
VEGETARBURGERE: Alternativer uten kjøtt har vært den store slageren i matbutikkene det siste halvåret – her et eksempel fra en produktlansering i Coop. Men hva kommer i fremtiden?

Vet hva forbrukeren vil før hun vet det selv

Georg Mathisen / 2017-01-12 19:34:41

Trendforskeren vet hva forbrukeren vil ha før hun har skjønt det selv. Nå skal næringsmiddelindustrien også lære det.

Fremtiden er mer konstruktiv og optimistisk. Nå blir det lettere å lansere nye og spennende produkter og tjenester. Det konstaterer Louise Byg Kongsholm.

Hun eier og driver det skandinaviske trendinstituttet Pej-gruppen. På Mat & Emballasje på Lillestrøm 7.–9. februar skal hun fortelle næringsmiddelindustrien og emballasjebransjen hva de har i vente og hva de må forberede seg på.

Tidlig ute

En trendforsker lever nemlig av å forstå hva folk flest kommer til å like i fremtiden. Det må de forstå tidlig nok til at noen hører på dem, tar opp idéene og setter dem ut i livet. Alt dette må skje før hver enkelt selv skjønner at det er akkurat dette hun har lyst på. Det hjelper nemlig lite hvis forbrukeren får lyst på noe før det finnes.

– Trender oppstår mange steder. Oftest oppstår de hos litt yngre grupper av storbymennesker, som en reaksjon på det som er mainstream, forklarer Louise Byg Kongsholm.

Vil skille seg ut

De nye trendene oppstår fordi noen ønsker å skille seg ut. De som ikke vil være med på trenden, blir de nye trendsetterne.

Det var på den måten de «metroseksuelle», de striglede mennene som brukte mye penger på sitt eget utseende, ble avløst på trendtoppen av menn med atskillig mer hår, skjegg og rutete skjorter, som heller legger ned innsatsen i å signalisere at de ikke bryr seg så mye om utseendet sitt.

Sunn, lokal, ren og enkel

Oppgaven til trendspotteren er å se på alt som er på vei og prøve å forstå hva som faktisk kommer til å vare.

For et år siden var det sunn mat, lokal mat, ren mat og enkel mat som var de fire største mattrendene Louise Byg Kongsholm pekte på. Siden den tid er vegetarianerproduktene blant de store vinnerne på det norske matmarkedet, og Språkrådet har kåret «fleksitarianer» til et av de viktigste nyordene i 2016.

Men hva kommer i 2017 og årene etter? Det skal den danske trendeksperten lære matbransjen på Lillestrøm i februar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse