loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Sjokoladeavgiften er et løftebrudd, sier Hval-sjef R. Rune Forsberg.

Misnøye med fortsatte avgifter

Georg Mathisen / 2015-10-09 08:32:27

Bryggeriforeningen, Coca-Cola og Hval reagerer på avgiftsøkninger og løftebrudd, mens Lerum gleder seg over halvert saftavgift.

Avgiftsendringene i forslaget til statsbudsjett møter blandede reaksjoner i næringsmiddelindustrien. – Dette sitter jeg ikke stille og ser på lenger, sier R. Rune Forsberg ved Hval Sjokoladefabrikk til Sandefjords Blad.

Høyre: Skulle fjernes

For 14 år siden fikk han første gang løfte fra dagens regjeringsparti Høyre om at sjokoladeavgiften skulle fjernes. Avgiften består ennå. Siden 2010 er den økt med 22 prosent.

Forsberg angriper Svein Flåtten, som også er fra Vestfold og partiets talsmann i den økonomiske politikken. – Svein Flåtten må enten foreslå kutt i avgiften eller si seg enig i at hans oppgave er å føre velgere bak lyset. Min tålmodighet er slutt, Svein, sier Forsberg til Sandefjords Blad. Også Mondelez kritiserer sjokoladeavgiften.

Flåtten forklarer det med den alvorlige situasjonen som norsk økonomi står oppe i. – Derfor har vi ikke fjernet sjokoladeavgiften denne gangen heller, sier han til avisen.

Bisarr grunnavgift

Også direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen tar opp det han omtaler som løftebrudd.

– Finansminister Siv Jensen gikk til valg på å fjerne unødvendige avgifter. Likevel beholder hun den meste unødvendige og kontraproduktive av alle avgifter for tredje gang, nemlig grunnavgiften på gjenvinningsemballasje, sier Nome.

– Bokser og flasker som gjenvinnes er i dag langt mer miljøvennlig enn emballasje som må fraktes tilbake til produsentene, sorteres og vaskes før de fylles på nytt. Det er uforståelig, på grensen til det bisarre, at regjeringen har miljøavgift på miljøvennlig emballasje, mens mindre miljøvennlig flasker er avgiftsfrie, sier han.

Nome mener det at avgiftene som gjelder brus, øl og vann beholdes, betyr mer grensehandel, mer smugling, mer kriminalitet, økt forbruk av alkohol og sukkerbrus og svekket næringsutvikling i Norge.

Coca-Cola: – Motarbeider miljøteknologi

Coca-Cola har et annet ankepunkt mot avgifter på drikkeflasker: Når regjeringen beholder avgiften for bioplast, motarbeider den investeringer i miljøvennlig teknologi, ifølge brusprodusenten.

– Dette er en seier for selskaper som ikke vil investere i miljø og bærekraft. Vi er svært skuffet og overrasket over regjeringen, sier kommunikasjonsdirektør Per Hynne til Nationen.
I fjor ba Stortinget regjeringen om å vurdere å unnta bioplast fra avgiften; likevel foreslår statsbudsjettet samme avgift på bioplast som på fossil plast.

– Vi bruker enorme summer på å ta i bruk mer miljøvennlige flasker, og vi vet at det er andre som motarbeider slike løsninger fordi de ikke interessert i å investere, sier Hynne.

Glad for avgiftskutt på saft

Men ett sted får regjeringen ros for avgiftsforslagene i budsjettet. – Jeg er veldig glad, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug i Lerum til Sogn Avis.

Hun er positivt overrasket over at avgiften på frukt-, bær- og grønnsaksaft som ikke er tilsatt sukker, halveres. – Det betyr ikke en halvering av avgiftstrykket på produktene våre, men det er en god start. Kanskje kan vi utvikle nye produkter i den delen av sortimentet, sier Hjellhaug til Sogn Avis.

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse