loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ØKONOMISK: Matsvinn-appen «Wise Up On Waste» skal bidra til at både små og store serveringssteder kan jobbe med å redusere sitt matsvinn uten de store investeringene. (Foto: Unilever Food Solutions)

Ny app mot matsvinn

Synnøve Prytz Berset / 2017-09-08 09:23:48

I samarbeid med Kutt Matsvinn 2020 har Unilever Food Solutions utviklet appen «Wise Up On Waste».

Unilever er sterkt engasjert i bærekraft og har over lengre tid hatt fokus på matsvinn.

Enkelt og brukervennlig

Arbeidet med appen «Wise Up On Waste» startet fordi de så behovet for et enkelt og brukervennlig registreringsverktøy som raskt kunne gi oversikt over avfallsutviklingen og hvor mye man kan spare ved å redusere matavfallet.

– Med rett kunnskap er det enklere å sette inn effektive svinnreduserende tiltak, så i forbindelse med Kutt Matsvinn 2020-prosjektet ble appen Wise Up On Waste lansert i juni, sier grossistansvarlig Bjørn Jørgensen hos Unilever Food Solutions.

Kutt Matsvinn 2020 er et samarbeid innen norsk innen norsk serveringsbransje. Målet er at hoteller, kantiner og restauranter over hele landet skal kutte matsvinnet med 20 prosent innen 2020. Prosjektet ledes av Matvett og hele serveringsbransjen er invitert til å være med.

Til nå er over 260 serveringssteder med i Kutt Matsvinn 2020 og i gang med veiing og registrering av matavfallet sitt.

Bevisstgjøring

Appen kan gi oversikt over matavfallet på et enkelt kjøkken, eller gi en samlet oversikt over flere kjøkken, noe kjeder kan ha behov for. Den er webbasert og fungerer godt på tvers av ulike plattformer.

– Men man er uansett avhengig av at det enkelte kjøkken gjør jobben med å registrere matavfallet korrekt hos seg ved å sortere og veie matavfallet fra de ulike stasjonene etter relevante serveringer, forklarer Jørgensen.

Fokuset på matsvinn er stort innen bransjen nå, så mange har vist sin interesse for appen før lanseringen.

– Appen ble lansert rett før sommer­ferien, så det gjenstår å se hvor mange som tar den i bruk. Uansett ønsker vi å bidra til bevisstgjøring om matsvinn gjennom videre markedsføring av appen. Og en stor fordel med denne appen er at den er gratis for brukerne, noe som gir spesielt små og mellomstore bedrifter en lavere terskel for å ta tak i matsvinnutfordringen hos seg.

Det store fellesløftet

Appen er spesielt tilrettelagt for serveringsbransjen med tilpassede ord, uttrykk og måleparametere. Men Jørgensen ser ikke bort ifra at lignende tilbud etter hvert kan utvikles til andre aktører i matindustrien.

– Hvilke behov og videreutviklingsmuligheter som dukker opp i fremtiden ønsker vi å lære gjennom erfaringer med denne versjonen.

– Hva innebærer samarbeidet deres med Kutt Matsvinn 2020?

– Vi ønsker å bidra til at matsvinnet i Norge halveres innen 2030, i tråd med FNs bærekraftsmål. Ved å bidra til samarbeidsprosjektet «Kutt Matsvinn 2020» er vi med på det store fellesløftet innen bransjen. Aktørene som er med i prosjektet sitter samlet på en enorm kunnskap om matsvinn og bærekraft generelt, og ved å dele kunnskapen vår og samarbeide kommer vi enklere og raskere i mål.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse