loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
PRISVINNER: Ole Martin Tomter mottok i går Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Akershus for sin offensive tenking og unike utnyttelse av gårdens ressurser. (Foto: Innovasjon Norge)

Offensiv satsing på kortreist mat

/ 2017-10-26 09:32:13

Gründeren Ola Martin Tomter mottok i går Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Akershus.

Bedriftsutviklingsprisen for landbruket deles ut årlig av Innovasjon Norge, på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet, til noen som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

– Vinneren er en typisk gründer som landbruket trenger flere av. Han er innovativ, tør å satse, skaper engasjement og er en god ambassadør for landbruket, sier Per Annar Lilleng, direktør for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold, i en pressemelding.

Gårdsbutikk og selvplukk

Vinneren har bygget opp en bærekraftig og lønnsomvirksomhet, Tomter Mais, som tar utgangspunkt i Haneborg gårds ressurser og tradisjonelle landbruksvirksomhet.

Her serveres det kortreist mat rett fra gårdsbutikk og det er selvplukk. Samtidig produseres og selges det et stort utvalg av ulike grønnsaker, som dyrkes både på friland og i drivhus.

– Vi ønsket å utnytte gårdens totale ressurser og skape arbeidsplasser både for oss selv og andre. Vi har satset stort på landbruket og utnytter gården og dens markedsnærhet. Fokus på mangfold, kvalitet og profesjonalitet står sentralt i hele vår virksomhet sier Ole Martin Tomter.

Nærhet til markedet

Gjennom å lytte til kundene har prisvinneren bygget opp en lønnsom virksomhet ved å ta hånd om hele verdikjeden selv. Et viktig fortrinn er gårdens nærhet til markedet.

– Årets vinner i Akershus oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen. Han kan betegnes som typisk gründer ved at han er innovativ, tør å satse, har vilje og tro på sin satsing, har lykkes med å bygge opp en unik virksomhet og et sted hvor kunden ønsker å komme, sier juryleder Per Annar Lilleng, direktør for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold, og legger til:

– Dette vil forhåpentligvis inspirere andre til å se mulighetene som finnes i landets største marked.

Prisvinnerne mottar 50.000 kroner i førstepremie og går videre til den nasjonale konkurransen, der prisen er på 250.000 kroner. Den nasjonale vinneren blir offentliggjort på Internationale Grüne Woche i Berlin i januar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse